Ser fram emot att debattera införandet av en s k vägslitageavgift på lastbilarnas transporter med nye finansministern Mikael Damberg (S). En avgift på lastbilarnas transporter är troligen det snabbaste och effektivaste sättet att minska de tunga transporternas utsläpp. Nu vill till och med åkeribranschen ha en vägslitageavgift. Hög tid för regeringen att agera!
Debatten skulle eg ha ägt rum tidigare, men pga regeringens avgång blev det inte så. Nu blir debatten iallafall av fredag 17/12 troligen någon gång efter lunch (se riksdagens kalendarium för den dagen).
Läs min interpellation här eller nedan.
Vägslitageavgift
Interpellation 2021/22:134, 2021-12-02 av Jens Holm (V) till Mikael Damberg (S)
Regeringen har sedan tidigare tagit fram promemorian En ny inriktning för beskattning av tung lastbilstrafik (2018). Den tidigare S-MP-regeringen aviserade ambitionen att man skulle återkomma med en inriktningsproposition före mandatperiodens slut. Så skedde aldrig, trots det alltmer ökade behovet av klimatstyrande åtgärder för att minska utsläppen inom transportsektorn.
Vänsterpartiet har under lång tid förespråkat en avståndsbaserad skatt på tunga lastbilar som träffsäkert ska vara möjlig att differentiera. Förutom den klimatnytta en sådan beskattning skulle kunna medföra ser vi stora vinster med att svenska och utländska lastbilar skulle kunna beskattas på lika villkor och att myndigheter skulle ges bättre möjligheter att, genom ett automatiserat avläsningsbart system, upptäcka den illegala lastbilstrafiken. Promemorian En ny inriktning för beskattning av tung lastbilstrafik remitterades under 2018 och därmed har redan en grund lagts för att ett förslag om avståndsbaserad beskattning av tung lastbilstrafik bör kunna läggas fram i riksdagen i närtid. I stället för att agera har regeringen tillsatt ytterligare en utredning, Nytt miljöstyrande system för godstransporter på väg, som skulle ha avrapporterats i september 2021 men som nu är förlängd till mars 2022.
Sveriges åkeriföretag och Tågföretagen har nyligen kommit överens om hur svenska godstransporter ska kunna bli effektivare och hur utsläppen ska minska. Det unika med överenskommelsen är att de är överens om att en vägslitageavgift på lastbilstransporter bör införas. Denna viktiga överenskommelse torde undanröja det sista motståndet mot en avståndsbaserad avgift på tunga vägtransporter. Med andra ord borde allt vara klappat och klart för regeringen att lägga fram det styrmedel som snabbast kan minska transportsektorns utsläpp: en vägslitageavgift.
Med anledning av detta vill jag fråga finansminister Mikael Damberg:
Avser ministern att ta initiativ till en vägslitageavgift på tunga transporter?
Jens Holm (V)