Det kan bli en kall vinter utan el. Det kan vi tacka Ebba Busch (KD) och EU för. Vill vi kunna använda staten som strategisk aktör i klimatomställningen behöver vi utmana EUs förbud mot statligt stöd. Läs min senaste krönika i Syre eller nedan.
Utmana EU:s marknadsfundamentalism
Syre, 2025-11-06
Tar elen slut i vinter kan vi tacka Ebba Busch, men också EU. EU har nämligen stoppat Svenska kraftnäts försök att upphandla ett reservkraftverk som skulle kunna startas om den ordinarie elproduktionen inte räcker till. Myndigheten har stångat sig blodig mot EU:s paragrafer och energiminister Ebba Busch (KD) har lovat en lösning, men nu tiger hon som muren. Klart är att Sverige nu står utan reservkraft i händelse av en krissituation i vinter.
I korthet handlar det om att Svenska kraftnät skulle upphandla reservkraft men inget av de inkomna anbuden levde upp till EU:s så kallade statsstödsregler. Därmed måste hela anbudsförfarandet läggas ned och ingen reservkraft kunde upphandlas.
EU:s regler om statsstöd finns inskrivna i artikel 107 i EU:s grundfördrag, och säger att statligt stöd är förbjudet såvida inte undantag har medgetts. Syftet är att värna den inre marknaden där statligt stöd ses som ett handelshinder.
Klimatomställningen, bostäder till rimlig hyra, järnvägen – ja, vi har en mängd viktiga utmaningar framför oss, och där fordras ett stort mått av statlig inblandning. Marknaden fixar som bekant inte allt. Men EU:s fördrag – statsstödsförbudet i synnerhet – tror på marknadens osynliga hand och försvårar medvetet statlig styrning av ekonomin.
Ta biogasen. Varför inte ta bort skatten så att det blir billigare att köra på biogas än fossilt? Eller etanol för den delen? Statsstödsförbudet sätter stopp för stöd till båda, vilket vi bittert fått erfara i Sverige. Eller, när vi vill att staten ska bekosta anslutningarna för den havsbaserade vindkraften kan EU även där sätta stopp med hänvisning till att det blir ett olovligt statligt stöd. EU:s statsstödsregler tvingar också våra allmännyttiga bostadsbolag att agera på ”marknadsmässiga villkor” med höga hyror. Nyligen chockhöjde också Trafikverket banavgifterna för tågbolagen trots att myndigheten egentligen inte ville. Skälet; låga banavgifter tolkas som olovligt statsstöd till tågbranschen. Som parantes kan nämnas att EU tydligen tycker att det är OK att lastbilarna får köra vidare på subventionerad diesel och utan någon som helst vägslitageavgift.
Du som läser detta tycker sannolikt att EU:s regler kring statsstöd verkar krångliga. Då är du i gott sällskap med så gott som hela Sveriges befolkning, inklusive de flesta experter. Enligt en ny rapport från Statskontoret är det nämligen endast ”en handfull personer i Sverige som behärskar statsstödsreglerna väl”.
Det här är minst sagt problematiskt. Även om EU inte alltid säger nej till progressiva reformer svävar krångliga bestämmelser som EU:s statsstödsregler som en osalig ande över alla som vill driva progressiv politik. I rädsla för att göra fel gentemot EU avstår svenska myndigheter och politiker från nödvändiga satsningar. Viktiga klimatinvesteringar fördröjs eller blir inte av överhuvudtaget.
En sak är i alla fall klar. Alla vi som ser staten som en avgörande aktör i klimatomställningen måste ta strid mot EU:s marknadsfundamentalism. Ebba Busch kommer inte att göra jobbet åt oss, därtill saknar hon både kompetens och vilja.
Annars blir klimatinvesteringarna inte av. Och det kan bli mycket kallt och mörkt i vinter.
Jens Holm
Tumme upp
Stjärnklara nätter.
Tumme ned
Regeringens slopande av klimatanpassningsstödet.
Lämna ett svar