Med anledning av införandet av avgiftsfri kollektivtrafik i Luxemburg har jag nedanstående debattartikel i Sydsvenskan. Läs där eller nedan. Jag medverkade också i Godmorgon världen i samma ämne igår (1/3). Lyssna på klippet här.
Inför nolltaxa i kollektivtrafiken. Det förenar ökad rättvisa med miljöinsatser
Sydsvenska dagbladet, 2020-02-29
I Skåne kostar ett månadskort 1199 kronor, och en enkelbiljett 27 kronor. I andra delar av landet är det ännu dyrare att resa kollektivt. Under de senaste tio åren har priset för att resa kollektivt ökat med 43 procent i Sverige, över tre gånger mer än den allmänna prisökningen. Dessutom är det inte helt enkelt att resa kollektivt. Det finns en uppsjö av zoner och prisnivåer. Priset i sig och betalningssystemen stänger ute människor från kollektivtrafiken.
I morgon, den 1 mars, blir Luxemburg det första landet i Europa som gör kollektivtrafiken avgiftsfri. Jag hoppas att det kan inspirera Sverige. Det finns många fördelar med att låta alla få samma tillgång till buss eller pendeltåg. Framför allt blir kollektivtrafiken en samhällsservice som andra, i likhet med skola och sjukvård. Krångliga biljettsystem, spärrar och kontroller försvinner, något som gör att människor både sparar tid och pengar.
Transportsektorn står idag för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp och en stor del kommer från bilar. Att resa kollektivt är klimatsmart. 90 procent av alla resor med kollektivtrafiken i Sverige sker med förnybara drivmedel eller el. Därför borde nolltaxa vara en bärande del i den klimatomställning som måste ske. Att göra det gratis att resa kollektivt gör det lättare att lämna bilen.
Men självklart gör inte gratis kollektivtrafik ensamt att fler reser kollektivt. Politiker på olika nivåer behöver avsätta pengar för fler bussar och tåg, skapa bättre service som gratis wifi och servicevärdar istället för kontrollanter och överlag höja kollektivtrafikens status. Det är fullt möjligt om kollektivtrafiken prioriteras. Pengar finns. De senaste femton åren har skatterna i Sverige sänkts med över 100 miljarder kronor. Att införa nolltaxa och samtidigt bygga ut kollektivtrafiken skulle kosta långt mycket mindre än så. Det är också viktigt att komma ihåg att kollektivtrafiken redan idag finansieras ungefär till hälften via skatteintäkter. Varför inte löpa linan ut – låta kollektivtrafiken till 100 procent finansieras via skatten?
Så resonerade politikerna i Estlands huvudstad Tallinn, när de 2013 gjorde kollektivtrafiken avgiftsfri. Genom ökade skatteintäkter och kraftigt höjda p-avgifter kunde världens första nolltaxa i en huvudstad finansieras. Effekten är så positiv att Estland nu överväger att göra som Luxemburg och införa nolltaxa i kollektivtrafiken i hela landet.
Alla barn och unga har rätt till kostnadsfri utbildning. Blir du sjuk får du vård. Lånar du en bok på biblioteket är det utan kostnad. Det är tjänster som vi alla finansierar gemensamt i samhället. Nolltaxa för kollektivtrafik bygger på samma princip. I ett civiliserat och modernt samhälle har alla samma möjlighet att resa.
Nolltaxa förenar ökad rättvisa med miljöinsatser som bidrar till att rädda planeten.
Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott.
Kommentarer
2 svar till ”Inför nolltaxa i kollektivtrafiken”
[…] har tagit eller kommer att tas i städer som Toulouse, Montpellier och Rouen. Annars är landet Luxemburg intressant. Den 1 mars firar man ett år med avgiftsfri kollektivtrafik. Tallinn är ett annat intressant […]
[…] har tidigare skrivit om nolltaxan i Tallinn (som vi besökte 2014), Luxemburg (som införde nolltaxa 2020) och även vissa svenska exempel. Gratis kollektivtrafik växer starkt […]