Hållbart och rättvist Sverige

Jag skriver idag i Miljömagasinet om Vänsterpartiets politik för ett rättvisare och hållbarare Sverige. Läs artikeln nedan.

Hållbart och rättvist Sverige
Miljömagasinet, 2018-03-16
Trots en regering som styrs av Socialdemokraterna och Miljöpartiet är Sverige fortfarande ett land med stora ekonomiska klyftor och med levnadsmönster där vi lever långt utanför de hållbara gränser som planeten sätter upp.

Vi i Vänsterpartiet har en plan för hur Sverige ska bli rättvist och hållbart. Vi behöver en politik för 100 procent förnybar energiproduktion. Våra transporter måste styras över från väg till järnväg och flygets utsläpp måste snabbt begränsas med minskat flygande där flygskatten är ett bra första steg. Utsläppen från livsmedelskonsumtionen ska minskas genom minskad köttkonsumtion och ökade satsningar på hållbar växtbaserad mat. För att underlätta omställningen vill vi inrätta en grön statlig investeringsbank med minst 100 miljarder kronor i kapital. Ur den ska stora och små företag liksom regioner och kommuner kunna låna pengar för gröna investeringar till låg ränta. Miljöskadliga subventioner ska fasas ut och pengarna ska istället investeras i det som ställer om. Alla nya bilar som säljs efter 2025 i Sverige ska endast få drivas med el eller förnybara bränslen. Vi vill att Sverige ska få tågtrafik av schweizisk kvalité; punktligt, bekvämt, överkomliga priser och klimatsmart. Investeringarna i järnvägen, inklusive bygget av nya snabba tåg, måste därför intensifieras och finansieras med bland annat flygskatt och lån. Målet ska vara att Sverige ska ha nollutsläpp senast år 2040.

Det är bra att anslagen till miljö- och klimat kraftigt höjs i den statsbudget som vi och regeringen är överens om. Men det räcker inte. Inför de stora klimatfrågorna vågar regeringen inte ta kraftfulla beslut. När klimatet ställs mot kortsiktigt ekonomiskt tänkande så får klimatet vika. Subventioner till fossilindustrin finns kvar. De statliga företagen ställs inte om. Särskilt tydligt blev det med mandatperiodens största klimatbeslut, det om Vattenfalls kolgruvor. Där valde regeringen aktivt att riskera ökade utsläpp med 24 gånger det Sverige släpper ut årligen för att kortsiktiga ekonomiska intressen var viktigare. När vi krävt nya ägardirektiv till våra statliga bolag för att uppvärdera miljön och klimatet har regeringen konsekvent nekat.

Regeringen verkar inte se det tydliga sambandet mellan fördelning och klimat, där det är de rikaste i världen som förstör klimatet mest. Vår ökande rikedom måste användas på ett annat vis om vi ska minska utsläppen. Det är därför som vi menar att skatter på lyxkonsumtion, miljonärsskatt och andra åtgärder för att dämpa de rikas konsumtion inte bara är bra rättvisepolitik, det är också bra klimatpolitik. På samma sätt är ökade investeringar i vård, kultur och utbildning på bekostnad av den privata konsumtionen också bra klimatpolitik. Vi vill också använda den ökade produktiviteten till att minska arbetstiden för alla. Det är lika mycket en rättvise- som miljöfråga. Men inför alla dessa systemfrågor som rör miljö och rättvisa står regeringen än så länge handfallen.

Vilken slags regering Sverige ska ha efter den 9/9 är viktigt, men än viktigare är vilken politik som ska föras. Det oroar mig att SMP-regeringen hellre vill blicka högerut än vänsterut när det gäller framtida samarbete. Hur kommer det gå med flygskatten, de lokala klimatinvesteringarna, nödvändiga åtgärderna för minskad köttkonsumtion och arbetstidsförkortningen om S och MP ska samarbeta med Centern och Liberalerna? Det måste Stefan Löfven och Isabella Lövin kunna svara på.

Det är hög tid för en politik för rättvisa och klimatansvar. På riktigt.

Jens Holm (V), riksdagsledamot och miljöpolitisk talesperson


Publicerat

i

av