Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.
-
Politik för ökat cyklande
Under pandemin har intresset för att cykla runt om i hela världen, så också i de flesta svenska kommuner. Vi behöver understödja att fler cyklar och därmed undviker resor med egen bil. Det måste också bli säkrare att cykla. Därför presenterar Vänsterpartiet nu vår motion Ökad och säker cykling. Läs den hos riksdagen. Ett axplock…
-
Nyhetsbrev 2021-10-15
Skogen, marinen, Herrljunga, Elin Segerlind, transporteffektivitet, järnvägen, SJ, flyget, klimatdebatt, nattåg, klimatanpassning, beredskap, tågfärjor, godspendlar, vaccin, Göteborg, vägslitageavgift, patent. Läs mitt nyhetsbrev.
-
Stärk järnvägen
Vänsterpartiet är järnvägspartiet nr 1. Vill du veta hur? Läs vår helt färska järnvägsmotion. Lite ur innehållet: Öka investeringarna till järnvägen, vägslitageavgift på lastbilstransporterna, nytt ägardirektiv till SJ, sänkta banavgifter, statlig medfinansiering till ERTMS, bättre järnvägsunderhåll i egen regi, satsa på de regionala banorna, inrätta godspendlar, värna tågfärjorna, köp in bra nattåg, höj kompetensnivån inom…
-
Transporteffektivt samhälle
Läs vår helt revolutionerande motion Transporteffektivt samhälle, med Nooshi Dadgostar som första namn. Lite ur innehållet: Låt klimatmålen styra infrastrukturplaneringen, förbjud nybilsförsäljning, fyrstegsprincipen, miljödifferentierade p-avgifter, moderna hållbara städer, förbjud externa köpcentrum, satsa på cykelinfrastruktur, bygg ut laddinfrastrukturen, konvertera fossilfordon, sänkt bashastighet i våra städer, vägslitageavgift för lastbilstransporterna, bättre bredband, inför ett nytt reseavdrag och gröna…
-
Nyhetsbrev 2021-10-08
EU-nämnd, fiskekvoter, Nooshi Dadgostar, köttkonsumtion, koldioxidransonering, naturkrisen, skogen, Jonas Sjöstedt, Greta Thunberg, klimatkrisen, COP26, Maria Ressa, Göteborg, dödshjälp, elsparkcyklar. Läs mitt nyhetsbrev:
-
Agera mot elsparkcykelkaoset
Vad händer om man placerar ut 23 000 elsparkcyklar i en stad utan tillstånd från kommunen? Ja, vad händer… Det blir kaos. Nu måste politiken agera både lokalt och nationellt. Lokalt, genom att kräva att utplacering av elsparkcyklar måste vara tillståndspliktig verksamhet, d v s godkännas av kommunen. Stockholms stads agerande imponerar INTE. Regeringen borde…