De borgerliga partiledarna skriver idag att de vill bygga ut tunnelbanan i Stockholm. Det är ett välkommet besked. Om det bara skulle bli av… Det är inte första gången borgarna säger att de vill bygga ut t-banan, men det finns ett stort problem. FINANSIERINGEN.
Som bekant vill borgarna bygga Förbifart Stockholm, Sveriges genom tiderna dyraste motorvägsprojekt. Slutnotan för de 21 km motorväg kommer landa i runda slängar någonstans mellan 40-6 miljarder kronor. Det handlar om två till tre miljoner kronor per meter väg, om jag inte räknat fel. Det nya är att de borgerliga partiledarna nu säger att trängselskatten ska kunna finansiera denna utbyggnad samt att trängselskatt ska införas på Essingeleden och att den befintliga avgiften i Stockholms innerstad ska höjas.
Alla de tre delarna är bra, men nu får vi backa bandet en smula. Hela poängen med trängselavgifterna var ju att de skulle minska trängseln samt bygga ut kollektivtrafiken. Hur mycket har då borgarna lagt på kollektivtrafiken och hur mycket till vägbyggen? Jo, mellan 2008-2013 kommer inte en enda krona av de 1,987 miljarder kronor som trängselavgifterna drar in gå till kollektivtrafiken (se dokument nedan). Inte en enda krona! Detta är ett direkt resultat av borgarnas politik, när de har ändrat inriktningen på trängselskatten och de nu gör så att allt går till vägbyggen. Och den största delen går till Förbifart Stockholm.
Enligt den s k Stockholmsöverenskommelsen (som V inte är en del av) kommer minst 75 procent av trängselskattens intäkter fram till 2024 att gå till Förbifart Stockholm. Det står skrivet svart på vitt hos Trafikverket. Så här skriver man:
”Enligt Stockholmsöverenskommelsen ska drygt 75 procent av de investeringar fram till år 2024 som möjliggörs av intäkterna från trängselskatt användas för att finansiera bygget av Förbifart Stockholm.”
Med andra ord, den framtida tunnelbanan kommer endast att finnas som en ljuv dröm i framtiden så länge som borgerliga politiker öronmärker trängselavgifternas intäkter till Förbifart Stockholm.
Några frågor till de borgerliga partiledarna:
1. Varför ändrade ni så att trängselskatten inte längre går till kollektivtrafik?
2. Kommer ni se till att de 1,987 miljarderna går till kollektivtrafiken, tunnelbanan m m, istället?
3. Förbifart Stockholm kan kosta upp till dygt 60 miljarder kronor, er t-banesatsning 25 miljarder. Varför inte slopa Förbifart Stockholm, så finns pengarna till både utbyggd t-bana, nya tvärlinjer, cykelsatsningar, flera bussar och annat?
Läs gärna min interpellation till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på detta tema.
Om trängselskatternas intäkter, se sammanställning från Riksdagens utredningstjänst,
på mitt uppdrag: trängselintäkter_RUT2013-06-19
Kommentarer
Ett svar till ”Framtida t-bana körs över av Förbifart Stockholm”
[…] DN, 1, 2, 3, 4, Jinge, SvD, 1, 2, 3, 4, 5, JH […]