Tomas Eneroth, så får du ordning på tågkaoset

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) träffar idag Trafikverket och tågoperatörerna för att diskutera sommarens tågkaos. Det är ett viktigt möte, men viktigast är att ministern skyndsamt agerar för att likande kaos aldrig ska upprepas. Det måste vara enkelt att ta tåget. Detta borde Tomas Eneroth göra.

  1. Ställ krav på att Trafikverket med mycket längre framförhållning än idag ger information om banarbeten. Minst 18 veckors framförhållning ska gälla. Det är ett måste för att resenärerna ska kunna boka biljetter i tid och tågbolagen ska kunna bedriva en fungerande verksamhet.
  2. Sänk banavgifterna för tågbolagen – finansieras med en vägslitageavgift på långtradartransporterna.
  3. Mer pengar till järnvägsunderhåll. Med bättre kvalitet på järnvägen kan tågen gå snabbare och punktligare.
  4. Nya ägardirektiv till SJ med krav på billigare biljetter och ökad kvalitet. SJ ska vara ett välskött bolag, men högsta tänkbara vinst ska inte vara ett självändamål. Mer av bolagets intäkter ska gå tillbaka till verksamheten – till lägre biljettpriser och ökad resenärskomfort.
  5. Omreglera järnvägsunderhållet så att det görs i egen regi av Trafikverket. Svenskt järnvägsunderhåll är det mest avreglerade i världen, något som har blivit både dyrt och byråkratiskt. Trafikverket gör inget underhåll i egen regi och har därför dålig koll på sin egen anläggning. Det måste bli ändring på det.

Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

4 svar till ”Tomas Eneroth, så får du ordning på tågkaoset”

  1. Profilbild för Jan Larsson
    Jan Larsson

    Tack Jens
    Bra förslag på konkreta och genomförbara åtgärder.

  2. Profilbild för jensholm

    Eller hur 🙂
    Tack. Jens

  3. Profilbild för John hansson
    John hansson

    hej SJ måste vara i vinst hannas kan dom inte köpa en nya tåg och SJ sk inte hand om som de gorte på 80talet då blir det tyrt men vi måste ta bort som som kludar ner

    1. Profilbild för jensholm

      Det är bra om SJ går med vinst, men regeringen kan sänka avkastningskravet så att de kan sänkta biljettpriserna och interinvestera mer av överskottet.