Avgiftsfri kollektivtrafik i Paris

Har fått lite intressanta uppgifter från Riksdagens utredningstjänst (RUT) angående avgiftsfri kollektivtrafik i Paris. Okänt för de flesta, men Paris hade gratis kollektivtrafik vid dagar med hög luftförorening mellan åren 2014-2017. Dagar då luften var extra dålig – ca 20 dagar/år – gjorde man allt för att människor inte skulle resa med bil i Paris och då var möjligheten att resa gratis i kollektivtrafiken en viktig del. Den fria kollektivtrafiken har nu ersatts med en enhetstaxa för dagar med dålig luft på 3,80 euro som innebär fria resor i kollektivtrafiken i hela Parisregionen. Paris har dessutom fortfarande kvar avgiftsfri kollektivtrafik för barn och ungdomar upp till 18 år.

I Frankrike har för övrigt ett 30-tal städer/kommuner avgiftsfri kollektivtrafik, bl a Dunkirk i norr, Niort i öst och Aubagne i sydöst. Intressanta initiativ om partiella avgiftsbefrielser har tagit eller kommer att tas i städer som Toulouse, Montpellier och Rouen. Annars är landet Luxemburg intressant. Den 1 mars firar man ett år med avgiftsfri kollektivtrafik. Tallinn är ett annat intressant exempel på avgiftsfri kollektivtrafik.

Ni kan läsa mer i rapporterna från RUT:

Exemplet avgiftsfritt i Paris visar att priset spelar roll. Gör vi det billigare eller helt gratis att resa kollektivt kan helt enkelt fler resa. Dessvärre har kostnaden för att resa kollektivt ökat tre gånger mer än annan prisutveckling i Sverige. Avgiftsfri kollektivtrafik är en fantastiskt idé. På samma sätt som att vi behöver ta oss upp och ned genom byggnader med hiss behöver alla komma fram i en stad. Ska verkligen pengar vara ett hinder för vår rörlighet i en stad? Kruxet är förstås att det kostar pengar att finansiera gratis kollektivtrafik. Den tidigare handelsministern Leif Pagrotsky (S) föreslog för ett par år sedan gratis kollektivtrafik i Stockholm, bl a finansierad med en skatt på kommersiella lokaler och en mindre arbetsgivaravgift. Ingen dum idé. En annan idé skulle vara att använda intäkter från trängselskatten. Idag drar trängselskatten i Stockholm in två miljarder kronor, den i Göteborg ungefär hälften. Pengarna är dock intecknade för framtida infrastrukturinvesteringar. Men de investeringarna kan göras med upplåning, då skulle intäkterna kunna användas till att delfinansiera gratis kollektivtrafik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s