Tio reformer för ökad cykling

Idag debatterar vi cykelfrågor i riksdagen. Mitt anförande kan du läsa nedan.

Tio reformer för ökad cykling
Att cykla är fantastiskt ur alla aspekter; inga utsläpp av växthusgaser, inget buller, minimal risk för smittspridning och den bättre hälsan får man på köpet. Det finns därför många goda skäl till att samhället ska främja en ökad cykling. Dessvärre har inte cykling setts som ett transportmedel i Sverige. Det märks också i infrastrukturplaneringen – alltså det som vi politiskt styr över. I bästa fall ses cykling som ett bihang till bilismen. I värsta fall syns cyklingen inte alls. Ingetdera är gott nog. Vi behöver en aktiv politik för ökad cyklism. Låt mig ta upp ett antal förslag från oss i Vänsterpartiet till hur vi i närtid kan göra det enklare och säkrare att cykla.

  1. Dra nytta av pandemin. Pandemin i sig är förstås förfärlig, men det sker också positiva förändringar. Cykling har på kort tid vuxit fram som ett klimatsmart och smittsäkert sätt att ta sig till och från jobbet. Runt om i världen ser vi hur städer, regioner och stater satsar på att få invånarna att cykla mer. Enligt den europeiska cyklistorganisationen European Cyclist Federation har mer än 10 miljarder kronor satsats på ökad cykling sedan pandemins genombrott i Europa och 230 mil ny cykelinfrastruktur har anlagts. I Paris ska nio helt nya cykelstråk anläggas, från stadens förorter in till city. 65 mil cykelinfrastruktur ska byggas i den franska huvudstaden. I Milano, Paris, London och Berlin konverteras bilvägar till cykelvägar. I London har världens största bilfria område anlagts. Bryssel har sänkt bashastigheten, något som gynnar cykling. Och mycket mycket annat. Och i Sverige… Ja, vad har regeringen gjort i Sverige? Regeringen har lovat 325 miljoner kronor i ökade cykelanslag för i år. Det räcker inte långt och bleknar vid en internationell jämförelse. Mer pengar måste satsas på att bygga ut cykelinfrastrukturen, och passa på nu under pandemin då viljan att cykla är extra stor.
  2. Investera mer i cykelinfrastruktur. De 1,5 miljarder som finns i den nationella infrastrukturplanen räcker inte. Planen omfattar totalt 700 miljarder kronor. Varför strök regeringen de enda två namngivna stråken som fanns i utkastet till infraplanen, Märstastråket och Täbystråket?
  3. Sätt ett konkret mål om att ökad cyklandet i Sverige, t ex att cykling ska utgöra 20 procent av alla resor till senast 2025.
  4. Ändra i Väglagen så att cykelvägar kan byggas separat oavsett om det finns en bilväg på plats eller inte. Och här vill jag yrka bifall till det tillkännagivande som nu kommer att röstas igenom i detta betänkande. Efter motioner från flera partier, bl a Vänsterpartiet, kräver vi nu av regeringen att Väglagen ska ändras så att cykelbanor ska kunna anläggas oavsett om det finns en bilväg där eller inte. Detta kommer avsevärt förenkla utbyggnaden av cykelinfrastruktur i Sverige. Hur S, C och L kan motsätta sig detta, dessutom med hänvisning till den privata äganderätten, det övergår mitt förstånd. Varför ska just byggande av cykelvägar försvåras?, det måste S, C och L kunna svara på.
  5. Satsa på s k steg 1 och 2-åtgärder. Det är bättre att förändra beteende och trimma det som redan finns istället för att bygga nytt. Steg 1- och 2-åtgärder måste kunna få statlig finansiering, det går inte att rulla över hela ansvaret till kommunerna. Pengar borde kunna finansiera insatser som: tillfälliga cykelbanor (pop-upbanor), information, skyltning, ekonomiskt stöd för ökad cykling, lånecyklar m m.
  6. Sänk bashastigheten i städer. Ändra normen från 50 km/h till 30 km/h, Med sänkt bashastighet blir det enklare och säkrare att gå och cykla i våra städer, något som FNs trafiksäkerhetskonferens här i Stockholm i fjol också förespråkar.
  7. Se till så att vi kan ta med cykeln på tåget. Jag vill här yrka bifall till reservation nr 8 från Vänsterpartiet som just handlar om detta. I många andra länder är det en självklarhet, dock inte i Sverige. Det skulle förenkla vår mobilitet så otroligt mycket om man kunde få ta med sig cykeln på tåget. Går det i Danmark, Tyskland, Schweiz och Österrike så går det förstås i Sverige.
  8. Gör det enklare att cykla mot enkelriktat och tillåt högersväng mot rött där det passar. Lita på att våra kommuner kan fatta de bästa besluten för sina invånare.
  9. Ta hänsyn till cyklisterna vid byggande av två-plus-ettvägar. Vid byggande av två-plus-ett-vägar bör alltid cykeltrafikanternas framkomlighet vara lika viktig att beakta som trafiksäkerheten för bilister. Därför behöver riktlinjerna till Trafikverket göras om så att cyklisternas framkomlighet och säkerhet alltid prioriteras.
  10. Det är helt orimligt att tusentals elsparkcyklar/elscootrar får förhindra framkomligheten för fotgängare, funktionshindrade och cyklister. Styr upp elsparkcyklarna. Se till så att det här blir en tillståndspliktig verksamhet. Då kan våra kommuner få bestämma om det finns plats för elsparkcykeluthyrning och isåfall på vilket sätt.

Låt oss fatta de rätta besluten för att underlätta för fler att cykla. Att cykla är bra för hela samhället; tidseffektivt, billigt, hälsosamt, klimatsmart och även smittsäkert. Idag tar vi ett viktigt steg framåt när vi kräver att regeringen förändrar väglagen för underlätta för byggandet av nya cykelvägar. Låt oss sedan snabbt fortsätta att driva igenom fler cykelreformer.

Jens Holm


Publicerat

i

av