Vilken tajming med mitt inlägg om Förbifart Stockholm igår, där jag pratade om vilka möjligheter det nu finns för S och MP att skjuta på Förbifart Stockholm och under tiden se till att alla resurser går till utbyggd kollektivtrafik och cykelinfrastruktur. Igår avslöjade Svenska dagbladet att S och MP nått en överenskommelse om Förbifart Stockholm. Vilken besvikelse den var!
Uppgörelsen mellan S och MP innebär ju endast att man skjuter på Förbifart Stockholm ett halvår, till den 1 maj. Själva texten lyder så här:
”Om Stockholms läns landsting och Stockholms stad önskar förhandla om användningen av trängselskatter och/eller finansieringen av Förbifart Stockholm kommer regeringen att möta det önskemålet. Projektet fryses i väntan på att besked om önskemål om en sådan förhandling finns. Om ny uppgörelse ej nås före första maj 2015 fortsätter projektet enligt plan.”
Det är förstås bra att man kan bestämma att en lite större del av intäkterna från trängselskatten ska gå till kollektivtrafiken, inget konstigt i med det. Men varför skulle redan förbifartsrusiga sossar i stadshuset och Moderater, SD och andra borgerliga i landstinget helt plötsligt sätta stopp för det motorvägsbygge som de så länge har trånat efter? Och vad händer om de är oense (i stadshuset är trots allt V, MP och FI större än S)? Ja, enligt överenskommelsen ska projektet fortsätta ”enligt plan”. Rätta mig gärna om jag har tolkat det fel… Nej, det här ser inte ut som de förutsättningslösa diskussioner om vilket som vi ska prioritera: Förbifart Stockholm eller kollektivtrafiken, som jag hoppats på.
Dessutom, utan denna överenskommelse hade troligen byggstarten ändå fått vänta till våren. Flera delar av bygget är ju överklagade och ligger nu för avgörande i Mark- och miljödomstolen i Nacka. Dom väntas komma i slutet av i år. Den domen kommer med största sannolikhet överklagas, och innan den domen fallit vore det under alla omständigheter osannolikt att Förbifart Stockholm påbörjas. Så, hur mycket tid har egentligen MP sett till att vi har vunnit? Priset blev iallafall stort.
Nu får vi sätta vårt hopp till den allt starkare växande opinionen mot detta motorvägsprojekt. Det tycks vara endast så Förbifart Stockholm ska kunna stoppas och kollektivtrafiken äntligen ska kunna få den kraftfulla resurstillskott den behöver.
Hur Miljöpartiet har kunnat gå med på detta förstår jag ärligt talat inte.
Det är konstigt att man i dessa dar hittar mer sans och förnuft i en ledare hos Expressen än i en överenskommelse hos S och MP. Läs dagens ledare: Välj bort förbifarten så förstår ni vad jag menar.