Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Nyhetsbrev 2020-04-17

    Ursprungsmärkning, klimatkamp, coronakris, Isabella Lövin, grön omstart, slakteri, Lina Gustafsson, järnvägsunderhåll, guldläge, räddningspaketen, Europaspåret, Tomas Eneroth, 49 år. Läs mitt nyhetsbrev: Nyhetsbrev Jens Holm 2020-04-17

  • Inför ursprungsmärkning av drivmedel – sluta göm er bakom Bryssel

    Jag skriver idag om vikten av ursprungsmärkning av drivmedel, något som jag också tog upp i interpellationsdebatten med Isabella Lövin (MP) alldeles nyss. Läs på Altinget eller nedan. Inför ursprungsmärkning av drivmedel – sluta göm er bakom Bryssel Altinget, 2020-04-17 Fossila drivmedel medför inte bara en gigantiskt negativ påverkan på klimatet, utan utvinningen innebär ofta också…

  • Rapport från ett slakteri

    Lina Gustafsson arbetade som veterinär på ett av landets största slakterier. Hon berättar utan omsvep om gasbutinor, betonggolv, plastpaddlar, förtidsslakt, blod, urin, buller, knivar, tarmar, anmälningar, kollegor och om nyfikna kontaktsökande grisögon. En omskakande berättelse om den företeelse vi vet så lite om, men vi alla är en del av – människans överordning av andra…

  • Lärdomar av corona

    En kris är också en möjlighet. Nedan några saker som har slagit mig under denna coronakris. Alla ropar efter staten Nu vill alla ha pengar från staten, staten ska ha lager av mediciner och skyddsutrustning, staten ska se till att våra sjukvårdsinrättningar gör rätt prioriteringar och kort och gott utan en stark statsmakt är man…

  • Nyhetsbrev 2020-04-03

    Corona, Ulla Andersson, extrabudget, klimatomställning, COP26, chans, påsk, 1 maj, halvmesyr, Jonas Sjöstedt, ursprungsmärkning, a-kassa, Isabella Lövin, Glasgow, rödgrön omstart. Läs mitt senaste nyhetsbrev: Nyhetsbrev Jens Holm 2020-04-03

  • Utredning med förbättringspotential

    Statens utredning om järnvägsunderhållet har presenterats: Framtidens järnvägsunderhåll, SOU 2020:18. Sedan 2010 är underhållet av statens järnvägsnät privatiserat och utförs av olika bolag på uppdrag av Trafikverket. Som utredningen konstaterar har avregleringen inte lett till det önskade resultatet av ett effektivare och bättre järnvägsunderhåll: ”Konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet har inte lett till den effektivisering och innovation…