Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Luftfartsverket och Sveriges flygtrafikledning

    Inte rimligt att personalen på Luftfartsverket inte omfattas av korttidspermitteringen och att inget annat stöd heller utgår. Ser fram emot ett positivt svar på denna fråga som du kan läsa nedan eller här. Luftfartsverket och Sveriges flygtrafikledning Skriftlig fråga 2019/20:1249, 2020-04-23 Till Tomas Eneroth av Jens Holm (V) I och med coronakrisen har nationell och…

  • Nyhetsbrev 2020-04-24

    Sjöfart, Garid, järnvägsunderhåll, Joakim Thåström, barnperspektivet, taxibranschen, cykla, Jonas Sjöstedt, omställning, vårdanställda. Läs mitt senaste nyhetsbrev: Nyhetsbrev Jens Holm 2020-04-24

  • Bifall för vänsterförslag om hållbar sjöfart

    I veckan har vi röstat igenom två vänsterpartiförslag om förbättringar för sjöfarten och ökad miljöstyrning. Det var i onsdags när vi röstade om betänkandet Sjöfartsfrågor TU8 som två s k tillkännagivanden till regeringen fick majoritet. De två besluten lyder: Regeringen bör utreda Sjöfartsverkets verksamhet och finansiering för att hitta en bättre organisation än den nuvarande.…

  • Låt oss cykla mer i Sverige

    Idag har vi debatterat cykelpolitik. Du kan se mitt anförande här. I korthet gick det ut på: Att cykla är fantastiskt ur alla aspekter; inge utsläpp, inget buller, liten trängsel och bättre hälsa får man på köpet. Vi behöver en politik för ökad cyklism. Det finns ett antal saker vi kan göra i närtid för…

  • Krisen visar på behovet av hållbara transporter

    En kris är också en möjlighet. En möjlighet för en hållbarare transportsektor. Jag skriver tillsammans med Magnus Jacobsson (KD). Läs på Dagens Samhälle eller nedan. Krisen visar på behovet av hållbara transporter Dagens Samhälle, 2020-04-21 Vi är mitt inne i en vårdkris orsakad av covid-1­­9. Pandemin utmanar samhället på ett nytt sätt, vilket visar hur…

  • Banavgifter – straffa inte det trafikslag alla vill ha mer av

    Har haft en webbdiskussion hos SNS om banavgifter. Banavgifter infördes på järnvägen i Sverige 1985. Med banavgifterna får staten in pengar (ca 2 miljarder kronor årligen) som kan användas till underhållsarbete. Med banavgifterna kan staten också styra framkomligheten på spåren. Vid tidpunkter och sträckor med mycket trafik kan avgifterna vara högra, annars lägre. På detta…