Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Mer biogas till sjöfarten

    Svensk sjöfart förbrukar drygt 30 terrawattimmar bränsle per år. Den absolut största delen (29 TWh) går till utrikes sjöfart och en mindre del (2 TWh) till inrikes. Bränslet är idag huvudsakligen fossilt; olja. Att ersätta denna olja med biogas vore en stor välgärning för klimatet, och rent tekniskt skulle vi i Sverige kunna producera ungefär…

  • Inför nolltaxa i kollektivtrafiken

    Med anledning av införandet av avgiftsfri kollektivtrafik i Luxemburg har jag nedanstående debattartikel i Sydsvenskan. Läs där eller nedan. Jag medverkade också i Godmorgon världen i samma ämne igår (1/3). Lyssna på klippet här. Inför nolltaxa i kollektivtrafiken. Det förenar ökad rättvisa med miljöinsatser Sydsvenska dagbladet, 2020-02-29 I Skåne kostar ett månadskort 1199 kronor, och…

  • Upphävande av investeringsavtal

    EU vill glädjande nog avskaffa alla investeraravtal (ISDS) mellan EU-länder, men Sverige stretar emot. Varför? För att backa upp Vattenfalls stämning av tyska staten? Läs min fråga till Hans Dahlgren (S) här eller nedan. Upphävande av investeringsavtal Skriftlig fråga 2019/20:1015, 2020-02-26 Av Jens Holm (V) till Statsrådet Hans Dahlgren (S) Efter en dom i EU-domstolen…

  • Rätt att cykla mot enkelriktat

    ‪Absurt att staten motarbetar Stockholms och andra kommuners reformer för att underlätta cykling. Nu måste regeringen agera så att det ska gå att fortsätta att cykla mot enkelriktat där det passar. Läs min interpellation här eller nedan. Rätt att cykla mot enkelriktat Interpellation 2019/20:364, 2020-02-27 Av Jens Holm (V) till Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Framkomligheten…

  • Nyhetsbrev 2020-02-21

    Bashastighet, EU-nämnd, Fehmarn bält, Isabella Lövin, Benny Engelbrecht, snö, grevar, subventioner, rättvis, baroner, energipolitik, nattåg, fossilförbud, Funäsdalen, nattåg. Läs mitt senaste nyhetsbrev: Nyhetsbrev Jens Holm 2020-02-21

  • Främja kollektivt resande – inte bilism

    Sedan 2012 värderar Trafikverket tidsvinster olika för olika trafikslag i sitt arbete med att räkna på samhällsekonomisk lönsamhet för olika infrastruktursatsningar. Det har resulterat i att en förlorad minut blir en större förlust för trafikanten om den reser med egen bil jämfört med en kollektiv resa med tåg eller buss. Forskare och trafikplanerare har kritiserat…