Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • En plan ska vara en plan, eller?

    Klimatpolitiska rådet har idag presenterat sin granskning av regeringens klimatpolitiska handlingsplan. Rådets ordförande Ingrid Bonde sammanfattade det väl ”planen är ingen plan”. Jag instämmer fullt ut i rådets kritik. Det var också därför vi i Vänsterpartiet lade fram riksdagens ambitiösaste klimatmotion när regeringen presenterade sin ”handlingsplan”, med 74 konkreta klimatreformer som ställer om. Nu måste…

  • Berätta om drivmedlets ursprung

    Redan 2013 krävde vi av regeringen att ursprungsmärkning på drivmedel skulle införas. Det skulle hjälpa konsumenterna att se varifrån bensinen och dieseln kom; ofta från skurkstater och diktaturer långt ifrån våra gränser. Förnybara bränslen har däremot potentialen att produceras lokalt i Sverige. Så länge som vi har fossila drivmedel är det viktigt att den informationen…

  • Fossilfria transporter kan tvingas bromsa in

    Jag skriver i Aktuell Hållbarhet om att Sverige måste värna vår skattenedsättning för förnybara hållbara drivmedel. Dags att ta strid i Bryssel. Tillsammans med Anna Grönlund, Sveriges bussföretag och Tina Thorsell Transportbolagen. Läs där eller nedan. Fossilfria transporter kan tvingas bromsa in Aktuell hållbarhet, 2020-03-06 Trots att både Sverige och EU har ambitiösa mål om…

  • Kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri

    Jag skriver om avgiftsfri kollektivtrafik tillsammans med vår gruppledare i Knivsta. Läs nedan. Kollektivtrafiken ska vara avgiftsfri UNT, 2020-03-06 Det är upprörande och oacceptabelt att taxorna för kollektivtrafiken ökat med över 40 procent de senaste tio åren, skriver . Årets vinter har i praktiken varit snöfri söder om Uppsala. 2019 var det varmaste året någonsin,…

  • Nyhetsbrev 2020-03-06

    Coronavirus, klimatinformation, biogas, Isabella Lövin, COP26, Jonas Sjöstedt, investeringsskydd, enkelriktat, köttkonsumtion, Bryssel, klimatkris. Läs mitt senaste nyhetsbrev: Nyhetsbrev Jens Holm 2020-03-06

  • Mer biogas till sjöfarten

    Svensk sjöfart förbrukar drygt 30 terrawattimmar bränsle per år. Den absolut största delen (29 TWh) går till utrikes sjöfart och en mindre del (2 TWh) till inrikes. Bränslet är idag huvudsakligen fossilt; olja. Att ersätta denna olja med biogas vore en stor välgärning för klimatet, och rent tekniskt skulle vi i Sverige kunna producera ungefär…