Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Bra miljöbeslut på Vkongressen

    Vilken Vänsterhelg det har varit! En massa bra beslut för miljön och klimatomställningen har fattats på Vänsterpartiets kongress nu i helgen. Nu har vi en valplattform som tydligt sätter fokus på rättvis klimatomställning och stärkt biologisk mångfald. Hela valplattformen, med kongressens ändringar kan läsas här. Några av de viktigaste motionerna som röstades igenom kan du…

  • Nyhetsbrev 2022-02-04

    Laddorättvisa, Kina, Khashayar Farmanbad, OS, klimatomställning, skogen, marknadsfundamentalism, reduktionsplikt, Anna-Caren Sätherberg, elbil, Stångådalsbanan, biologisk mångfald, Karl-Petter Thorwaldsson, kongress, Green Cargo, EU, valplattform. Läs mitt nyhetsbrev.

  • Reduktionsplikten måste bli hållbar

    Flera har frågat mig vad vänsterpartiet anser om reduktionsplikten, d v s den lag som säger att biodrivmedel måste blandas in i bensin och diesel. Vi kräver att användningen av biodrivmedel minskar så att det säkerställs så att bioråvara räcker till och att den biologiska mångfalden inte äventyras. Att skog huggs ned för att mer…

  • Rusta upp Stångådalsbanan och Tjustbanan

    Vi skriver om att rusta upp de två viktiga regionala banorna, Stångådalsbanan och Tjustbanan. Läs hos Högsby-Nytt eller nedan. Rusta upp Stångådalsbanan och Tjustbanan nuHögsby-Nytt, 2022-02-01Stångådalsbanan och Tjustbanan löper genom ett område med fler än 300 0000 invånare i Östergötland och i Kalmar län. Det här är en bygd som kan rymma många fler. En…

  • Nyhetsbrev 2022-01-28

    Huawei, Anna-Caren Sätherberg, laddkrånglet, Green Cargo, Bryssel, motorvägar, kostnadsökningar, skogen, Norge, klimatomställning, biologisk mångfald, Kashayar Farmanbar, bolagstribunal, investerarskydd, Flamman, radioaktivt avfall, Annika Strandhäll. Läs mitt nyhetsbrev.

  • Ompröva dyra motorvägsprojekt

    Regering och Trafikverket måste bli öppnare med att redovisa eventuella kostnadsökningar i infrastrukturplaneringen. Regeringen måste också vara beredd att ompröva planer på storskaliga kostnadsdrivande och klimatskadliga infrastrukturprojekt, som i exemplet motorvägen Tvärförbindelse Södertörn. Det är en del av innehållet ni vår motion 2021/22: 4375, som svar på regeringens skrivelse om Riksrevisionens granskning om den bristande…