Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Att kalla en spade en spade

    Idag debuterar jag som krönikör i tidningen Syre. Läs min krönika hos Syre eller nedan. Klimatkrisen – att kalla en spade en spadeSyre, 2022-06-10Vladimir Putin kallar sitt anfallskrig mot Ukraina för en speciell militär operation. Den som säger som emot riskerar fängelse på upp till 15 år. USA påstod att invasionen av Irak handlade om…

  • Omställningen av transportsektorn

    Idag arrangerade trafikutskottet en utfrågning om hur transportsektorn ska uppnå målet om minskade utsläpp med 70 procent till senast 2030. Mycket mer måste göras för att vi ska uppnå det målet. Du kan se hela utfrågningen här. Nedan och som pdf mitt inledningsanförande. 2022-06-09 Klimatmålet måste nåsOffentlig utfrågning om transportsektorns klimatmålJens Holm (V), ordförande trafikutskottetHjärtligt…

  • Climate crisis – lessons learned from the pandemic

    Below and as pdf the presentation I made in the Swedish parliament last week at the G100 conference ”Connections between Climate Peace and Human Security”, in cooperation with Stockholm+50. 2022-06-01, Swedish parliament, riksdagen Climate and human security – lessons to be learned from the pandemic Jens Holm, MP the Left Party Sweden This meeting organizes…

  • Nyhetsbrev 2022-06-03

    Olof Palme, odlat kött, Stockholm+50, ekocid, kollektivtrafik, syren, bokningssystem, tåget, Arlanda, Anna-Caren Sätherberg, djur, utsläpp, Europa, Tomas Eneroth. Läs mitt nyhetsbrev.

  • Cultivated meat in the Swedish parliament

    Big success! Today we organized the first cross party meeting ever about the potentials with cultivated meat. The meeting took place in Swedish parliament today. 6 out of 8 parties were around the table. With cultivated meat we have a great potential for a better food system; reduced GHG emissions, less water usage and no…

  • Låt fler ta tåget till Arlanda

    Trots att det finns en ny fin järnväg till Arlanda är det endast 19 procent som tar Arlanda express till flygplatsen. Kan det ha något att göra med att regeringen tillåter ett privat monopol (el rättare sagt till stora delar kinesiska staten) driva banan och med världens högsta biljettpriser? Hög tid att lösa ut Arlandabanan…