Rensa upp i laddträsket

Häromdagen kallade energiminister Anders Ygeman (S) till rundabordssamtal om enklare betalsystem för att ladda elbilar. Det var inte en dag för tidigt. Min egen erfarenhet är att det idag rådet ett fullkomligt vilda västern för de bilister som kör elbil eller laddhybrid (som jag själv). Det finns en uppsjö av olika betalningssystem, man vet inte priset, mängder av laddstolpar är inte påslagna etc.

Den stackars elbilisten tvingas köra omkring med olika laddkort, blippbrickor och appar för att kunna betala för laddningen. Det är helt och hållet kontraproduktivt. Dessutom har nästan alla laddplatser byggts ut med statliga subventioner. Runda bordssamtal i all ära. Men varför har regeringen inte ställt krav på enkla betalsystem i och med subventionerna?

Som det är idag tycks det vara viktigare att ta betalt av bilisten istället för att se till att alla kan ladda sin elbil enkelt. Kanske är det dags att inse att laddinfrastrukturen inte fungerar särskilt väl som en marknad?

Om staten nu ändå betalar för laddstolparna, varför ska då inte staten äga dem? På samma sätt som att staten äger vägen kan den också äga laddinfrastrukturen. Då skulle laddningen bli så enkel och effektiv som den borde vara. Fler kommer köra elbil, buller och utsläpp kommer att minska. Det är bra för alla.


Publicerat

i

av