Indragna busslinjer – förvärrar pandemin

Indragna busslinjer, sparkade busschaufförer. Så ser tydligen Skånetrafikens coronastrategi ut. Det är helt orimligt. Vi behöver bygga ut kollektivtrafiken, inte skala ned den, för att vi ska kunna resa kollektivt och samtidigt hålla avstånd. Skånetrafikens agerande är bara ett exempel på att pengarna tryter i kollektivtrafiken i Sverige. Enligt branschorganet Svensk Kollektivtrafik har kollektivtrafiken i landets regioner tappat en miljard kronor i månaden under corona.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har uppmanat de Regionala kollektivtrafikmyndigheterna (i praktiken våra regioner, ibland kommuner) att öka kapaciteten i kollektivtrafiken för att förhindra smittspridning av covid-19. Ökad kapacitet innebär fler bussar, pendeltåg, spårvagnar. Men om det ska ske fordras ökade resurser. Regeringen har tidigare anslagit tre miljarder kronor extra till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, något som vi i Vänsterpartiet välkomnat även om mer pengar behövs. Dessvärre har pengarna vid dags dato inte betalats ut. Dessa pengar måste snarast möjligt komma kollektivtrafiken till handa, men det behövs mer pengar än så om kapaciteten ska kunna vidmakthållas och/eller ökas.

Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik vädjar till regeringen om just extra resurser. VD Helena Leufstadius uttrycker sig så här:
”Alla RKM är självklart beredda att agera och tar stort ansvar för att begränsa smittspridningen i kollektivtrafiken. Men det förutsätter att vi samtidigt får ett tydligt besked om ytterligare stöd från staten för att hantera höstens utmaningar och undvika neddragningar av trafik eller höjda biljettpriser nästa år. Det är bråttom!”

Vi behöver snabbt skjuta till mer resurser till kollektivtrafiken för att undvika trängsel och smittspridning. Indragna busslinjer och sparkade chaffisar är inte rätt väg att gå.

När får vi mer pengar till kollektivtrafiken? Vad säger infrastrukturminister Tomas Eneroth? Och finansminister Magdalena Andersson?


Publicerat

i

av

Etiketter: