Trängselskatten i Stockholm inbringar nästan två miljarder kr/år. Den absoluta merparten av intäkterna går till vägar, och i synnerhet Förbifart Stockholm som planeras få 22,6 miljarder kr från trängselskatten. Med beskedet om fördyringen av Förbifarten är risken överhängande att stockholmarnas trängselskatt intecknas för motorväg för lång tid framöver. Det vore oacceptabelt. Vid införandet av trängselavgifterna (som de kallades då) var tanken att intäkterna skulle gå till kollektivtrafiken.
Riksdagens utredningstjänst har tagit fram ett underlag för min räkning. Ni kan läsa det här: Trängselskatt_RUT 2019_1401 (som pdf).
Kommentarer
2 svar till ”Trängselskattens intäkter”
jättebra ! Nu behövs en ny bedömning av förväntade kostnader dles utifrån dagens kunskap, dels med hänsyn till ”normalt” förekommande fördyringar – ex. en övre gräns med 10 % risk för att det kan bli mer. Det finns statistik på sånt. Stellan ________________________________
Mycket intressanta uppgifter, bra att du ställde de här frågorna! Den här informationen skulle behöva göras mera allmänt känd och fråga för större politisk diskussion.