Bra men sent om miljözoner

Regeringen kommer idag presentera förslag om begränsningar av utsläpp från bilar genom möjligheter till miljözoner i våra städer. Det är överlag ett bra förslag som kommer göra det möjligt att begränsa dieselbilar med höga utsläpp av kväveoxider. Det är helt och hållet nödvändigt för folkhälsan och miljön. Idag dör omkring 5000 svenskar i förtida dödar på grund av för dålig luft, och kväveoxidutsläppen från dieselbilar liksom partikelutsläpp är en av de viktigaste orsakerna till detta. Folkhälsokostnaderna räknas i miljarder för vården. Vi behöver agera skyndsamt för att rädda liv och miljön.

Men frågan är akut i flera av våra städer, därför är jag besviken över att regeringen vill vänta ända till 2022 tills förslaget helt och hållet har gått igenom. Regeringen borde ha gått på Transportstyrelsens förslag och genomfört miljözonsförslaget senast 2020. Genom att vänta så länge är risken uppenbar att förslaget kanske inte ens blir av i verkligheten eller förändras till det sämre av en framtida regering. 2022 är som bekant valår.

Jag känner också ett visst medlidande med alla de som köpt en ny dieselbil under förespeglingen att det varit en ”miljöbil” i enlighet med miljöbilsdefinitionen från 2013. Det var den tidigare borgerliga regeringen som införde den definitionen som tydligt gynnade dieselbilar och har också en viktanpassning så att större bilar faller in inom definitionen på max 95 grams utsläpp/km. Jag förstår också att köpare av dieselbilar kan känna sig lurade av VW och andra biltillverkare som fuskat med utsläppsstatistiken från sina bilar. Ansvaret ligger helt och hållet på den tidigare borgerliga regeringen som gynnat dieselbilar och biltillverkarna som lurat sina kunder.

Att regeringen nu vill ta ansvar för folkhälsan och miljön är det enda rätta. Men att vänta ända till 2022 innan det träder i kraft fullt ut skapar osäkerhet och kommer ge oss flera fortsatta år med alldeles för dålig luft, sjuka människor och människor som dör förtida dödar. Det är ett pris som är för högt att betala.

Nu är förslaget presenterat hos regeringen.


Publicerat

i

av

Etiketter: