Gör Arlanda Express tillgängligt för alla

Ett multinationellt bolag som gör mångmiljonvinster på hutlösa priser. Dessutom subventionerat av staten. Sker det i en korrupt bananrepublik? Nej, tyvärr sker det här och nu. Tåglinjen Stockholm-Arlanda drivs av företaget A-train. Får några år sedan fick de ett räntefritt lån från Riksgälden, d v s från staten. Varje år betalar staten, d v s vi, räntor motsvarande 30-40 miljoner kronor på lånet. A-train ägs sedan 2004 av ett australiensiskt riskkapitalbolag, Macquaire. De har hittills inte betalat ett öre i skatt till svenska staten. Vi betalar deras räntor.

Däremot gör de mångmiljonvinster. Vinster, som flyttas till skatteparadis. Inte ett öre betalas i skatt i Sverige. Den senaste redovisades i våras. Inte så konstigt att de gör stor vinst Arlanda Express har ju de i särklass dyraste priserna till en flygplats i hela Europa. 260 kronor för en enkel, vem har råd med det?

Är det inte tragiskt, är har vi en fin järnvägslinje. man har kapacitet att transportera nästan alla som idag reser till Arlanda flygplats, något som kraftigt skulle minska utsläppen, men det sker inte. Varför? För vi har en marknadsfundamentalistisk regering som till varje pris vill undvika gemensamt ägande.

Men att staten går in och subventionerar det privata bolaget? Att A-train inte betalar ett öre i skatt? Hur ser regeringen på det? Idag hade jag interpellationsdebatt med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Jonas Sjöstedt hade skrivit IPn, men när han var borta tog jag över. Min slutsats av den debatten är:

1. Regeringen har inga invändningar mot att Arlanda express är dyrast i Europa.

2. Man har inga invändningar mot att ägarna skattefifflar med våra pengar.

3. Man har inte som avsikt att underlätta för vanligt folk att resa med Arlanda Express genom att ta över driften eller omförhandla avtalet med A-train.

4. Man vägrar att ens offentliggöra avtalet med A-train, där det framgår hur mycket det skulle kosta för staten att ta över driften.

Slutsats, vi lär fortsätta att bli skinnade även nästa gång vi tar tåget till Arlanda eller så får vi resa på ett, för miljön, sämre sätt. Regeringen kommer fortsätta att hemligstämpla det viktiga avtalet.

Men: Kanske kan en majoritet i riksdagen se till att avtalet med A-train omförhandlas eller rivs upp. Om amn nu ska resa med flygplan, ska det inte vara en klassfråga att ta sig till Arlanda på det snabbaste och miljövänligaste sättet. Biljettpriserna måste ned och det sker bäst genom att avtalet omförhandlas eller rivs upp. Vi får se till att det blir så!


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

6 svar till ”Gör Arlanda Express tillgängligt för alla”

  1. Profilbild för Adam Stenman
    Adam Stenman

    Minska utsläppen, på väg till flyget? Vafan.

  2. Profilbild för Magnus Persson

    Jag kan hålla med om att man inte var så sluga när avtalet skrevs (framför allt avtalstiden), men faktum är att det är svårt att riva upp ett avtal när A-Train faktiskt har hållit sin del, att bygga Arlandabanan. Hade man inte ingått avtalet, hade banan inte byggts alls. Man hade kunnat göra mycket smartare val, men i viss mån är det så att lagt kort ligger.

    Även om biljetten med just Arlanda Express är dyr, ska också tilläggas att det finns andra sätt att ta sig till Arlanda via Arlandabanan. Andra bolag har också rätt att trafikera banan, men A-Train tar då ut en stationsavgift. SL tar 110 kr för en biljett med pendel+Upptåget, exempelvis, betydligt billigare. Det finns även planer att förlänga pendeln ända till Uppsala så man slipper bytet som man måste göra idag.

    I princip har man givet tidigare utveckling följande valmöjligheter vad gäller A-Train:
    * Bibehålla status quo
    * Lösa ut A-train. Man kan räkna ut med lillfingret att detta kommer innebära rejäla ersättningskrav, i den mån man inte designat en bra optionsklausul redan tidigare. Om A-Train varit lika bra på att förhandla här som vad gäller avtalstiden ligger prislappen på en sådan optionsutlösning knappast på en låg nivå (de har ju velat göra vinst!).
    * Man kan möjligtvis inom Arlandas budget hantera en allmän sponsring till alla spår- alt. kollektivtrafik i syfte att minska CO2-utsläppen men det minskar knappast A-Trains vinster, som du till viss del verkar se som ett problem i sig självt…
    * Det sista alternativet är att rent ut riva upp A-Trains ensamrätt. Men vilken bild av Sverige som företagarland skulle det ge, där man inte ens kan lita på att staten håller ingångna avtal???

    Kort sagt, har man tagit fan i båten får man också ro honom i land. Hur gärna man än skulle slippa.

    Vad gäller skatter: så länge inget olagligt görs kan man knappast hindra ett visst sätt att organisera sitt bolag. Vill du se en ändring av skattelagstiftningen kommer den också påverka andra företag. Man skulle ju naturligtvis kunna tänka sig att vi rent fundamentalt ändrar den svenska inställningen till företagsbeskattning från grunden, så att de inte lägger ner så mycket mer energi på att INTE bli beskattade i Sverige, men jag tror knappast att det är en strategi som du tänkt dig.

  3. […] Igår fick Jens Holm ta över min interpellation om Arlandabanan, läs mer här. […]

  4. Profilbild för Adam
    Adam

    Magnus Persson, ser du det som fullkomligt orimligt att tvinga företag skatta på de pengar som de gör i Sverige? Ett race to the bottom gällande skatterna kommer att få väldigt allvarliga konsekvenser.

  5. Profilbild för Jens Holm
    Jens Holm

    Magnus, ett av de stora problemen är att regeringen vägrar offentliggöra avtalet med A-train. Vi vet därmed inte vad det kostar att utnyttja optionsrätten. Bara för att Mats Odell tog fan i båten (dessutom på 40 år) ska inte hela svenska folket tvingas att ro honom i land 🙂

  6. Profilbild för Christoffer
    Christoffer

    Jens,

    ibland är det vettigt att studera och förstå bakgrunden innan förutfattade meningar dras:

    För att Arlandabanan skulle ha byggts överhuvudtaget fick det dåvarande konsortiet ett villkorslån på en miljard. Lånet löper utan ränta, men skall börja betalas tillbaka när A-Train har uppnått en viss sammanlagd vinstnivå. De senaste analyserna pekar på att det kommer att börja runt 2020 och kommer löpa under resten av tiden som A-Train har ensamrätt. Samma analys pekar på sammanlagt kommer mellan 1,5-1,7 miljarder att återbetalas. Avtalet är alltså konstruerat så att ju bättre A-Train går, desto mer kommer att återbetalas till staten.

    Direkt efter starten var Arlanda Express ingen succé. De var konkursfärdiga. De dåvarande ägarna, ledda av byggföretaget NCC, ville dra sig ur. Det ledde till att de nya ägarna fick företaget billigt men de fick samtidigt skjuta till pengar för att bolaget inte skulle gå i graven. Det är internräntan på det lånet som gör att nuvarande vinster inte beskattas i Sverige. Detta har Skatteverket haft synpunkter på och det föreligger således en tvist som i vanlig ordning ska prövas juridiskt. Värt att notera är att A-Train vunnit i första instansen. Att lite löst påstå att företaget skattefifflar är faktiskt bara tarvlig argumentation.

    Jag tycker det vore slöseri med skattepengar att lösa ut A-Train från avtalet, då kommer nuvarande ägarna att verkligen skratta hela vägen till banken.