Bilismen minskar – Förbifart Stockholm behövs inte

Oj, vilken intressant statistik detta är: Sedan 2008 har antalet körda mil minskat, i hela riket såväl som i Stockholm. Ja, i Stockholm är trenden extra påtaglig. De senaste siffrorna för bilinnehav tyder också på att en trend av ständigt fler bilar är bruten(se t ex Trafikanalys, Bilkörningen ökar inte längre). Endast ett utslag av den ekonomiska krisen, säger någon… Nja, jag tror detta snarare visar på en global trend där man inom, främst, våra storstäder börjar finna andra lösningar än att färdas så mycket som möjligt med den egna bilen. Vi ser t ex att cyklandet ökar något helt kopiöst på många platser, inte minst här i Stockholm (visserligen från låga nivåer). Kollektivtrafiken skulle kunna växa mycket mer om vi bara hade framsynta politiker som sköt till extra resurser så att den kunde byggas ut. Bilpooler och samåkning är två andra intressanta beteendeförändringar som talar för samma sak: i framtiden kommer vi färdas mindre med bil, inte mer.

Vad drar vi då för politiska slutsatser av detta?

Jo, självklart ska vi rida på denna trend. Med minskad bilism får vi minskade utsläpp, och det är precis vad vår planet behöver. Minskade utsläpp medför också mindre partiklar och kväveföreningar, en minskning av detta är alltså bra för folkhälsan. Vi får också möjligheter att planera våra städer på ett humanare sätt. Att vi helt enkelt bygger städer för människor, och ett och annat djur, och inte planerar för massbilism.

Den mest aktuella politiska frågan jag kan komma på är det gigantiska motorvägsprojektet Förbifart Stockholm. Det bygger på ökad bilism och kommer att sluka, lågt räknat, drygt 40 miljarder kronor; pengar som borde gå till kollektivtrafiken – inte ökad bilism. Nu när vi ser att bilismen minskar, är inte detta ett gyllende tillfälle för omtänkt: Förbifart Stockholm behövs inte. Lägg alla pengarna till kollektivtrafiken och insatser för ökade cykling och gångtrafik istället.

Vad säger miljöministern? Jag tror jag måste ta och fråga henne…

Läs gärna Expressens ledare häromdagen om Förbifart Stockholm. Mitt i prick!


Publicerat

i

av

Kommentarer

4 svar till ”Bilismen minskar – Förbifart Stockholm behövs inte”

  1. Profilbild för Osunt

    Äntligen börjar motståndet mot det absurda förbifartsprojektet vakna till liv!

    Läs också YIMBIs utmärkta granskning (http://www.yimby.se/2012/12/tunnelseende_1346.html) där de bla skriver:

    ”Endast 211 av cirka 400 000 bilar under ett vardagsmedeldygn är genomfartstrafik med både start och mål utanför Stockholms län, varav 20 tunga lastbilar.”

    Vadå förbifart!

  2. […] Sök « Bilismen minskar – Förbifart Stockholm behövs inte […]

  3. […] ny statistik minskar bilismen i Stockholm för fjärde året i rad. Hela grundtanken med Förbifart Stockholm är ökad bilism. Givet att denna positiva trend […]

  4. Profilbild för Muffy
    Muffy

    Projektet Förbifart Stockholm är galenskap, men en förbifart behövs i alla fall! Det minskade antalet körda mil har hänt tidigare, i samband med finans- och bränslekriser. Därefter har de körda milen åkt upp IGEN! Året 2008 började senaste finanskris. Det har garanterat med din påvisade statistik att göra. Dessutom, vartefter miljöbilar utvecklas och blir mer praktiska så kommer bilismen dessutom att öka stadigt även om bensinpriset skulle höjas. Sveriges befolkning ökar, och snabbast växer Stockholm. Det räcker inte med att satsa kollektivtrafiken.

    Så kan ni sluta tjata JA eller NEJ till en förbifart! Det handlar inte om att en förbifart är onödigt, det handlar om att projektet Förbifart Stockholm prioriterar FEL!

    DESSUTOM behövs även en utvecklad kollektivtrafik. Ni kan inte utesluta det ena eller det andra för den politiska poängens skull.