Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Nyhetsbrev 2021-06-11

    Belgien, Malin Björk, köttskatt, klimatet, Mälardalsrådet, vattenskotrar, Isadora Wronski, social och ekologisk dumpning, Tomas Eneroth (S), statsstödsförbud, fotbolls-EM, kollektivtrafiken, köttsubventioner, pälsindustrin, Greenpeace, nolltaxa, skolavslutning. Läs mitt nyhetsbrev.

  • Varför ska Järvaborna betala för andras bilåkande?

    Vi skriver om motorvägen Förbifart Stockholm och dess negativa konsekvenser särskilt för boende kring norra Järva. Läs hos Nyhetsbyrån Järva eller nedan. Varför ska Järvaborna betala för andras bilåkande?Nyhetsbyrån Järva, 2021-06-10En motorvägsramp rakt igenom Igelbäckens kulturreservat. Det kan snart bli verklighet om Trafikverket och de styrande i Stockholm får som de vill. Men förslaget är…

  • Paus i aveln räcker inte – avveckla minkindustrin

    Nej, nej, nej, regeringen. Subventionera inte pälsindustrin, lägg ned den. Läs mitt och Elin Segerlinds (V) inlägg i tidningen Syre. Paus i aveln räcker inte – avveckla minkindustrinSyre, 2021-06-09Pandemin har skapat ett möjlighetsfönster när EU beslutet om en mer flexibel ekonomisk politik, där också statsstöd ska tolkas på ett generösare sätt. I höstas spred sig…

  • Statsstöd i linje med klimatet

    För första gången någonsin ser jag ett balanserat inlägg från svenska regeringen om EUs statsstödsregler. Sverige har tillsammans med fem ytterligare EU-länder enats om hur EU:s statsstödsregler bör klimatanpassas för att bidra till en grön omställning av den europeiska ekonomin. Det framgår av skrivelsen ”A State Aid Framework Fit for the Green Deal”, inskickad 31/5-21…

  • Nyhetsbrev 2021-06-04

    Edward Snowden, Estland, Tomas Eneroth, övervakningsskandal, hållbart, skogen, Ibrahim Baylan, biobränsle, biogasbilen, (flyg)kapitalet, skogssvek, Danmark, NSA, Per Bolund, kollektivtrafik, EU, Nej till marknadshyror. Läs mitt nyhetsbrev.

  • Biobränsle, klimatet och ansvaret

    I veckan har jag debatterat regeringens planer för ökad användning av biobränsle. Prognoserna är rätt avskräckande: 70 procent ökad användning till 2030 (Trafikverket), 55 terrawattimmar biobränsle till 2030 (enligt utredningen Biojet för flyget, det innebär mer än en fördubbling jmf med idag), 80 procent mer biobränsle enligt Sweco. Ja, prognoserna pekar alla åt en kraftig…