Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.
-
Nyhetsbrev 2022-04-29
1 maj, Annika Strandhäll, klimatpolitik, SJ, Hamburg, järnvägsunderhåll, färdtjänst, rättvis omställning, Södertälje, Tomas Eneroth, Nato, nattåg, sossarna, färdtjänst, vårtecken. Läs mitt nyhetsbrev.
-
SJ hela Sveriges tågbolag
Igår talade jag på SJs årsstämma. SJ är ju ett helägd statligt bolag. Det är bra, då har vi politiker möjlighet att påverka verksamheten. Ökat järnvägsresande är helt avgörande för att vi ska nå våra klimatmål. Och det är positivt att så många vill resa med tåg och att SJ är beredda att svara upp…
-
Bra järnvägsunderhåll handlar inte bara om pengar
Varför agerar inte regeringen mot marknadsexperimentet inom järnvägsunderhållet? Läs mitt debattinlägg i Sydsvenska dagbladet eller nedan. Bra järnvägsunderhåll handlar inte bara om pengarSydsvenska dagbladet, 2022-04-26Alla som rest från Skåne till Stockholm på sistone har fått räkna med mycket kraftiga tågförseningar. Det är en följd av akut reparationsarbete av sprucken räls på Södra stambanan utanför Nässjö.…
-
Nyhetsbrev 2022-04-22
IPCC, Annika Strandhäll, järnvägsunderhåll, SJ, olycksstatistik, olja, gas, hamnar, Ryssland, Tomas Eneroth, klimatpolitik, Kaunisvaara, järnväg, EU. Läs mitt nyhetsbrev.
-
Inget blev bättre med avregleringen av järnvägsunderhållet
Jag skriver i Altinget om avregleringen av järnvägsunderhållet som har lett till ökade kostnader men med fortsatt mycket stora problem på våra järnvägar. Läs mitt inlägg där eller nedan. Inget blev bättre med avregleringen av järnvägsunderhålletAltinget, 2022-04-20I Altinget följer jag en debatt där Robert Röder, ordförande i Sveriges järnvägsentreprenörer faller på eget grepp i ett…
-
Kom till rätta med banunderhållet
Jag skriver på Järnvägar.nu om hur vi kan få ett bättre järnvägsunderhåll. Läs där eller nedan. Kom till rätta med banunderhålletJärnvägar.nu, 2022-04-13De senaste veckornas stora tågförseningar är främst orsakade av akuta spårreparationer utanför Flen och Nässjö på Västra och Södra stambanan. Även om rälssprickorna uppstått som ett akut problem är de dessvärre symtomet på decennier…