Färre djurtransporter

Flera tusen grisar kommer de närmsta veckorna att skickas till Tyskland för slakt. Transporten blir längre än den svenska gränsen på åtta timmar. Dessutom har det avslöjats att djur i Sverige transporteras i strid med åttatimmarsgränsen. Vi politiker kan inte stillatigande se på när djurskyddslagen kränks på det här sättet. Därför har jag lämnat in en interpellationtill ansvarig minister, Eskil Erlandsson. Debatt i riksdagen tisdag  den 18/2. Jag hoppas också att riksdagen någon gång röstatar igenom vårt förslag: Hållbara matlandet – Sverige. Då får vi mer vegetarisk mat, mer god mat, färre djurtransporter, mer eko och mer närproducerat.

Interpellation: 2013/14:250 Färre djurtransporter
av Jens Holm (V) till landsbygdsminister Eskil Erlandsson (C)
Svenska grisuppfödare har börjat skicka grisar till Tyskland för slakt. Resultatet blir en djurtransport som överskrider åtta timmar, maxgränsen för en slaktdjurstransport i Sverige. Det tyska slakteriet har större kapacitet och betalar dessutom bättre än svenska slakterier. Djuren blir lidande då transporten blir ännu längre än vanligt. Det kan handla om tusentals grisar som i närtid kommer att exporteras till Tyskland. Det innebär att tusentals grisar kommer att transporteras i strid med den svenska åttatimmarsgränsen. Det här är inget vi politiker stillatigande borde acceptera.

Dessvärre ses djur som vilken vara som helst på EU:s inre marknad. Levande djur transporteras därför kors och tvärs över Europas gränser. Men enskilda länder borde kunna hänvisa till djurens bästa och förhindra djurtransporter som sker på ett sätt som står i strid med landets lagstiftning. Sverige borde driva på för att djurens välfärd ska kunna överordnas den inre marknadens krav på fri rörlighet.

Inom Sverige finns också problem med för långa djurtransporter. Tidningen ATL har avslöjat att svenska djuruppfödare i norra Sverige låter transportera sina djur till slakt i södra Sverige, där de får mer betalt (ATL 10/1-14). Genom att kalla djuren för ”livdjur” i stället för ”slaktdjur” kan djuren få transporteras längre än åtta timmar. Enligt tidningen är det fullt möjligt att göra detta i dag med nuvarande lagstiftning.

Med anledning av detta vill jag fråga landsbygdsminister Eskil Erlandsson:

1. Avser ministern att vidta åtgärder för att djurtransporterna ska bli kortare och färre?

2. Avser ministern att ta initiativ på EU-nivå för att djurens välfärd ska kunna överordnas den inre marknadens krav på fri rörlighet, t.ex. att Sverige ska kunna förhindra att export av djur från Sverige sker på ett sätt som strider mot svensk lag?

3. Avser ministern att vidta åtgärder för att förhindra att slaktdjur transporteras under beteckningen livdjur och därmed längre än åtta timmar?


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

4 svar till ”Färre djurtransporter”

  1. Profilbild för Christopher
    Christopher

    Tyskland byggde upp stora slakthuskapaciteter, bemannad med inhyrd lägstavlönad personal från Bulgarien, Rumänien mm. Slaktpersonal är dålig tränad vad det gäller hänsyn för djuret, lägst motiverade, och få jobba nästan rättslös och bo under sämsta förhållanden. Klar att de inte bryr sig ett dugg om hur djuren har det. Tack Jens för din insats, hoppas att Sverige efter nösta val arbetar för en förböttring av djurskyddet igen. Eskil verkar bry sig bara om ekonomin.

  2. Profilbild för Monica Löfberg
    Monica Löfberg

    Hej Jens! Tacksam över att du jobbar med dessa frågor. Man blir jättebedrövad över det du berättar.

    1. Profilbild för jens
      jens

      Tack för era kommentarer. Ti 18/2 kommer jag debattera detta med Eskil Erlandsson.
      Om ni har mer fakta i fallet mejla mig el skriv det här.

  3. Profilbild för bostonlegal.us

    YouTube is world’s leading video sharing website, no one can defeat it. Every one upload video lessons at YouTube then take embed code and post anyplace.