Agera mot miljöbilsdränaget

Det kan inte vara rimligt att mer än var tionde och var tredje el- respektive gasbil försvinner från Sverige snart efter att miljöbilsbonusen har betalats ut. Det är bra med fler el- och gasbilar i Tyskland och Norge, men har vi finansierat dem med vårt stödsystem vill vi ha dem kvar i Sverige. Vi måste snabbt ställa om fordonsflottan om vi ska nå klimatmålet om 70 procents minskade utsläpp till 2030. Det är uppenbart att något måste göras för att stoppa miljöbilsdränaget. Se min interpellation nedan till miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) eller här.

El- och gasbilar
Interpellation 2018/19:50 av Jens Holm (V)
till Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP)
Allt fler av Sveriges gas- och elbilar försvinner ut ur landet. Därmed kommer vi att ha svårt att uppnå målet att till 2030 nå en fossiloberoende fordonsflotta samt 70 procents minskade utsläpp från transportsektorn.

Vid upprepade tillfällen har myndigheter och frivilligorganisationer varnat för att svenska miljöbilar exporteras till utlandet och att våra miljömål försvåras. I ett svar till trafikutskottets dåvarande ordförande Karin Svensson Smith (MP) hoppades dåvarande miljöminister Karolina Skog (MP) att bonus–malus-systemet skulle bidra till att miljöbilar stannar i landet (svar på fråga 2015/16:1522, den 6 september 2016).

Nu har vi haft bonus-malus sedan den 1 juli i fjol, men det mesta pekar på att dränaget av svenska miljöbilar utomlands fortsätter, och ökar. Enligt uppgifter från Trafikanalys har exporten av svenska miljöbilar fortsatt att öka. I fjol exporterades exempelvis ungefär 800 elbilar, 1 900 laddhybrider och 1 400 gasbilar till andra länder. Dessa bilar har sålts med statlig subvention med den tidigare supermiljöbilspremien, något som i somras ersattes med stödsystemet bonus–malus. Det här innebär att ungefär var tionde elbil och 35 procent av gasbilarna inte stannar i Sverige, utan går på export.

Alla har inte råd att köpa en ny miljöbil. Men nya miljöbilar kommer snabbt ut på andrahandsmarknaden och kan då säljas till ett mer åtkomligt pris för fler människor. När nu allt fler av de nya miljöbilarna exporteras minskar möjligheten att hitta en begagnad miljöbil till ett rimligt pris. Vid sidan av miljön blir andrahandsköparna de stora förlorarna på miljöbilsdränaget från Sverige.

Exporten av svenska miljöbilar försvårar omställningen av vår fordonsflotta. Det är inte hållbart att vi genom ett statligt stödsystem främjar export av bilar som borde göra nytta på hemmaplan.

Med anledning av detta vill jag fråga miljö- och klimatminister Isabella Lövin:

Avser ministern att vidta åtgärder för att säkerställa att el- och gasbilar som säljs i Sverige också stannar i Sverige?


Publicerat

i

av