Öppna spärrarna

Idag har vi lanserat ett förslag om öppna spärrar i kollektivtrafiken i Stockholm. Flera storstäder i Europa har redan det, Berlin, Helsingfors, Wien, Köpenhamn och Hamburg. Fördelarna är rätt uppenbara. Man slipper långa köer, det blir lättar för alla med mycket packning, funktionshindrade och alla vi som kör omkring med barnvagn. Öppna entréer ger också ett välkomnande och vänligt intryck, något som inte är helt fel i tunnelbanan i Stockholm. Man slipper också de höga kostnaderna för spärrarna, som exempelvis SLs gigantiska och svårpasserade glasdörrar. De kostar upp till 400 000 kr styck samt kräver ett underhåll på flera miljoner varje år.

Leder då inte öppna spärrar till att fler plankar? Jo, några få procent lär nog passa på att strunta i att betala. Det var erfarenheten från förra mandatperioden då vi hade det på försök. Det kan man stävja med fler tågvärdar som kollar biljetter. Erfarenheten från de städer som har öppna spärrar är att inte särskilt många struntar i att betala.

På lång sikt skulle jag önska att kollektivtrafiken var helt gratis. Då slipper vi helt problemen med spärrar och kontroller.


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

10 svar till ”Öppna spärrarna”

  1. Profilbild för joakim
    joakim

    V visar verkligen vad man går för. Komunisternas politik går ut på att ta från oss skattebetalare och ge till smitare som vill att alla andra ska betala för dem. Eget ansvar och att göra rätt för sig är skällsord för Lars Ohly. Nej V lyckas visa att styra ett land med vett och sunt förnuft är något man inte kan eller ens vill. Det räcker med att se Ung vänster, det enda dom kan pressa fram ur sina förkrymta hjärnor är….. överklass. Game over säger jag.

  2. Profilbild för Alexander

    Hej Jens,

    oerhört lyckat med ert förslag om öppna spärrlinjer, är dock skeptisk till påståendet att plankningen skulle öka nämnvärt. Har det verkligen belagts att detta skedde vid förra försöket? Det enda jag kunnat läsa är att det skedde en viss ökning av plankningen vid just de ingångarna som öppnades, men huruvida det var en ökning eller bara överflyttning från andra ingångar har jag inte sett några siffror på. Med tanke på hur sjukt dålig och förljugen SL:s plankningsstatistik är (se ex. 200 miljonersargumentet) så vore det ju dessutom svårt att riktigt lita på sådana siffror om de kom från SL:s egna utredningar. Vad som visats i den största undersökningen av olika biljettsystem som jag läst är att biljettsystemet inte påverkar andelen plankare, detta har även bekräftats av SL:s vice ordförande (FP) och VD:n för Helsingfors kollektivtrafikbolag. Vill du veta mer och ha källor så rekommenderas Planka.nu:s rapport ”Till varje pris?” http://planka.nu/rapporter

  3. Profilbild för Tomas

    Joakim: Senast jag kollade var ”smitare” också skattebetalare. Resultatet av att skattefinansiera kollektivtrafiken blir ju just att smitarna betalar för sig, precis som du uppenbarligen önskar.

  4. Profilbild för Blogo
    Blogo

    Jag var i Wien i april i år. Jag åkte tunnelbana flera gånger per dag. Efter det att man köpt sin biljett fick man passera igenom en slags mekanisk grind som bara öppnades om man matade in en giltig biljett.

    Jag antar att du med spärrar (som alltså inte finns i Wien, enligt dig) är något annat. Kan du beätta för mig vad ”spärrar” är för något?

  5. Profilbild för Mannen
    Mannen

    Höga spärrar, låga spärrar och inga spärrar! Montera dit, montera bort och montera dit igen! Gemensamt för allt är pengar ut, pengar ut och pengar ut. Lekstugan får aldrig ett slut!

    Vidare trodde jag att Vänsterpartiet var mer för att bygga ”murar” än att riva ner de.

  6. Profilbild för Lisa Ek
    Lisa Ek

    Kära vänsterpartister i Stockholm
    Jag har en IDE hur NI verkligen kan göra t-banan lite mera gratis.
    Om ni ställer upp gratis att städa alla perronger alla trappor tömma sopor och allt annat underhåll som inte kräver kompetens skall ni nog klara det.
    DOCK måste ni då JOBBA hårt och gratis samt kliva upp innan 5 på morgonen=)

  7. Profilbild för jens
    jens

    Tack för svar.
    Alexander, du har nog rätt att plankningen bara ökade marginellt. Men det var så lite så kanske var det försumbart. Som jag skriver är erfarenheterna från andra städer med öppna spärrar att andelen som inte betalar är mycket liten. Det finns ett V-underlag om detta som V av någon outgrundlig anledning inte lagt ut. Men det kommer väl.

    Blogo, intressant med Wien. Stämmer inte med de uppgifter jag har. Ska kolla upp.

    Lisa. Vårt förslag bygger just på att vi tar bort pengar från att jaga plankare och bygga murar till att lita på folk samt att kunna lägga pengar på just renhet och kvalitet. SÅ det kommer vi fixa. Oroa dig inte 🙂

  8. Profilbild för Erik
    Erik

    Var i Wien för nån vecka sedan och minns bara öppna spärrlinjer iallfall på de hållplatser som jag åkte till (westbanhof karlsplatz och stefanplatz)

  9. Profilbild för Robban
    Robban

    Jens:

    Vore det inte bättre att införa nolltaxa direkt? Hur länge ska det dröja innan kollektivtrafiken är helt avgiftsfri? Då slipper vi föra en diskussion huruvida det är fel att planka eller inte.

  10. Profilbild för jens
    jens

    Robban, jo nolltaxa vore det absolut bästa. Det vill jag och vänsterpartiet, men vi behöver bli lite större än vad vi är nu.
    Men alla steg åt det hållet välkomnas. De rödgröna kommer t ex sänka priset på SL-kortet vid en valseger.