Regeringen har idag presenterat sina infrastrukturförslag. 482 miljarder kronor ska investeras i motorvägar, vägar och en del järnväg de närmaste tio åren. Den absoluta merparten kommer plöjas ned i kostsamma vägprojekt. Endast en mindre del går till järnvägar.
Det största av vägprojekten är Förbifart Stockholm. 21 kilometer ny motorväg ska byggas väster om Stockholm. Oavsett vem man talar med är alla slående överens: Förbifarten kommer leda till ökad trafik. Ja, hela kalkylen bygger på att det körs mer bil. Detta gör att förbifarten redan på planeringsstadiet bygger på en omodern och helt ohållbar tanke: ökad trafik, ökade utsläpp och en alltmer utarmad miljö.
Minimikostnaden för förbifarten beräknas bli 28 miljarder kronor. Så gott som alla motorvägsprojekt kostar mer i slutändan än vad man ursprungligen trott. Men även om slutnotan ”bara” landar på 28 miljarder kronor innebär det att förbifarten kommer kosta 1,3 miljoner kronor per meter! Det torde vara Sveriges dyraste asfaltsmeter.
Förbifarten innebär bokstavligen 28 miljarder nedplöjda i betong och asfalt. De här pengarna tas från kollektivtrafiken, där de behövs. Stockholms kollektivtrafik börjar bli alltmer stenålderslik. Res runt i världen och man hittar snabbtåg, moderna tunnelbanor, väl utbyggda spårvagnsnät, men i Stockholm kör man omkring med vagnar som är tiotals år gamla, en tunnelbana som i princip inte moderniserats sedan den byggdes och pendeltåg som stannar när det blir minusgrader. Stockholm och Sverige står stilla när andra satsar på kollektivtrafiken.
Min vänsterkollega Ann-Margarethe Livh har helt rätt när hon dömer ut förbifarten som ”ett vansinnigt projekt”. Vänsterpartiet kommer aldrig att stödja Förbifart Stockholm. Lita på det!
Skriv gärna under MJVs kampanj mot förbifarten.
SNF har idag publicerat en intressant rapport om Stockholmstrafiken (som pdf).
Pingback: Lebensraum Sverige – Europa behöver råvaror! « Nemokrati
Kan man verkligen lita på det? Eller är det dags att driva folkomröstning istället?
Se: http://warlenius.wordpress.com/2010/03/31/krava-folkomrostning/
Pingback: Kräva folkomröstning om förbifarten? « Warlenius
Pingback: Verkligheten ger Vänsterpartiet rätt om infrastrukturen « Jöran Fagerlund