Krav på bilismen – men flyget?

Har just kommit tillbaka till Stockholm. För några timmar sedan röstade vi i miljöutskottet igenom ett betänkande om utsläppsnivåer för bilar. Miljöutskottet kräver att EUs bilar får släppa ut högst 120 gram koldioxid per kilometer. Detta ska träda i kraft senast 1 januari 2012. Ett bra krav, som kommer ställa hårda krav inte minst på svenska biltillverkare (som försökte stoppa kravet). Miljöutskottet kräver också hårdare krav på redovisning av exakt förbrukning och utsläpp för olika bilmodeller samt en certifiering av biobränsle (för att undvika att regnskogar skövlas, slavarbete och annat negativt). Bra det också. Kravet på att begränsa bilars hastighet till 167 (!) km/h gick inte igenom. Kanske lika bra det.

Innan dess debatterade vi hur flyget ska få ta ett större miljöansvar. Sedan 1990 har ju flygindustrin fördubblat sina co2-utsläpp. Jag kan känna stor oro för hur det ska gå med detta betänkande.

flyg_bromma.jpg
Flyget ska fortsätta att släppa ut tycker EU-kommissionen.

Å ena sidan är alla överens om att flygindustrin måste ta ett stort klimatansvar, men när man tittar på EU-kommissionens förslag blir man mörkrädd. Flyget ska få fortsätta att släppa ut lika mycket som idag och de andelar utsläppsrätter – hela betänkandet handlar om att flyget ska in i handeln med s k utsläppsrätter – ska delas ut gratis. Då kan man med all rätt fråga sig vad hela poängen är. Som tur är är i alla fall miljöutskottet lite radikalare än kommissionen, och jag ska göra mitt bästa för att trycka på miljöutskottet.

Apropå flyget. Läs min debattartikel i dagens Corren om våra Strasbourgresor och vår EU-minister, Cecilia Malmströms svek i frågan.

Beslut i båda de här frågorna blir av i plenum i parlamentet i höst.

Förresten, har fått en hel del samtal från journalister om Colombia bara de senaste dagarna. Bra att den frågan uppmärksammas. Tragiskt att jämföra landets utveckling med grannen Venezuelas; Colombia lika totalitärt som marknadsliberalt, oppositionen mördas och fängslas. Venezuela socialistiskt, framgångsrik fattigdomsbekämpning, oljeintäkterna direkt in i statskassan och folklig organisering som växer fritt (men en folkvald president som kanske skulle hålla tand för tunga lite oftare). Imorgon ska jag intervjuas av Colombianska Semana och holländska Handelsbladet (typ).


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Krav på bilismen – men flyget?”

  1. Profilbild för Johanna
    Johanna

    Malmström borde verkligen avkrävas ett svar. Först drar hon igång en jättekampanj och en massa människor skriver under hennes upprop. Nu slingrar hon sig bara. Snacka om att ha sugits upp av stormakterna i EU. Hoppas hon svarar!