Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Debatt om flyget och biobränsle

    Idag har vi debatterat regeringens förslag om reduktionsplikt för flygfotogen. Varifrån ska allt biobränsle tas undrar vi? Läs mitt anförande nedan. Hela debatten, inklusive repliker kommer att läggas upp på riksdagen webb-TV inom kort (hoppas jag). 2021-05-20 Reduktionsplikt för flygets bränsle, anförande I propositionen föreslås att ett en reduktionsplikt införs för flygfotogen för att minska…

  • Investera i naturreservaten

    Så här kan vi skapa tusentals nya jobb, förbättra folkhälsan och värna miljön. Rusta upp och tillgängliggör våra naturreservat på ett hållbart sätt. Läs i Altinget eller nedan. Att investera i naturreservat är att investera i folkhälsa och gröna jobbAltinget, 2021-05-18Våra naturreservat, nationalparker och grönområden har sett en stor ökning av besökare under coronapandemin och…

  • Nyhetsbrev 2021-05-12

    Klimat, vattenskoterbuset, djurfabrikerna, Bokdjuret, EU, flygbränsle, pandemin, miljöradikal, motion, reduktionsplikt, regeringen. Läs mitt nyhetsbrev.

  • Biobränsle för flyget?

    Regeringen har lagt fram ett förslag om obligatorisk inblandning av biodrivmedel i flygbränsle, s k reduktionsplikt. Till 2030 ska ungefär en tredjedel av bränslet vara biobaserat, och därmed ska utsläppen minska. Vi är rädda för att det här förslaget, kombinerat med reduktionsplikten för vägfordon, kommer att leda till en så kraftigt ökad efterfrågan av biodrivmedel…

  • Nyhetsbrev 2021-05-07

    EU, klimatsatsningar, Ivan Duque, Bromma, JAS-plan, Colombia, zombieprojekt, skogen, Per Bolund, höghastighetsbanor, infrastruktur, vapenexport, plantering, glesbygd. Läs mitt nyhetsbrev:

  • Infrastruktur i linje med klimatmålen

    Vänsterpartiets infrastrukturmotion är nu presenterad. Läs gärna motionen i sin helhet här el via pdf: Från innehållet: Infrastrukturplaneringen ska utgå från våra klimatmål och bidra till att dessa nås, inte utifrån prognoser om ökat resande (regeringen och Trafikverket planerar ex vis för 27 procents ökad vägtrafik).170 miljarder mer till nya järnvägar, järnvägsunderhåll, upprustning av vägar…