Foto: Agnes Stuber

Policychef på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.

  • Nyhetsbrev 2019-11-22

    Arlanda Express, Isabella Lövin, COP25, förnybart, Socialistiskt forum, jämlikhet, trixa, Bryssel, Arbetsförmedlingen, Tomas Eneroth, utsläppskrediter, kassako. Läs mitt senaste nyhetsbrev: Nyhetsbrev Jens Holm 2019-11-22

  • Sveriges uppköp av osäkra utsläppskrediter

    Vi i Vänsterpartiet har flera gånger kritiserat den tidigare borgerliga och nuvarande S/MP-regeringens stora uppköp av osäkra utsläppskrediter i andra länder. Dessa uppköp gör att vi förlägger ansvaret för omställningen på länder som Kina och Indien istället för att göra det själva. Nu har Dagens Nyheter i uppmärksammade granskningar påvisat att den absoluta merparten av…

  • Sveriges sämsta bygge någonsin?

    Vi har nyligen fått besked om att motorvägsbygget Förbifart Stockholm kommer att bli ännu dyrare och bli försenat med fyra år. Förutom pengarullningen – pengar som annars kunnat gå till kollektivtrafiken – bygger motorvägen på en prognos om ökad biltrafik. Det är därför den döms ut av en enig miljörörelse och vår expertmyndighet, Naturvårdsverket. Nu…

  • Nyhetsbrev 2019-11-15

    Förbifart Stockholm, Pablo Iglesias, Isabella Lövin, klimatkolonialism, hönor, EIB, Elin Segerlind, Podemos, kollektivtrafikintegration, Lena Erixon, Arlanda Express. Läs mitt senaste nyhetsbrev: Nyhetsbrev Jens Holm 2019-11-15

  • Trängselskattens intäkter

    Trängselskatten i Stockholm inbringar nästan två miljarder kr/år. Den absoluta merparten av intäkterna går till vägar, och i synnerhet Förbifart Stockholm som planeras få 22,6 miljarder kr från trängselskatten. Med beskedet om fördyringen av Förbifarten är risken överhängande att stockholmarnas trängselskatt intecknas för motorväg för lång tid framöver. Det vore oacceptabelt. Vid införandet av trängselavgifterna…

  • Arlanda Express – varför förlängt privat monopol?

    Varför lät regeringen Arlanda Express´ få förlängt privat monopol ända till 2050? Det innebär fortsatta skyhöga biljettpriser, försvårad kollektivtrafikintegration, uteblivna utsläppsminskningar och vinster rätt ned i fickan på kinesiska staten. Varför? Det kommer jag och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) debattera i riksdagen fre 22/11 ca 9.00. Läs min interpellation nedan eller här. Förlängningen av A-Trains…