Hållbarhetsansvarig på solenergiorganisationen ESMC
ordförande för Stockholms hamnar
kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Stockholms stad
återkommande krönikör för Syre.
-
Återhämtningspolitiken måste bli hållbar
Det sägs att en kris är också en möjlighet. Dessvärre en insikt som ännu inte verkat landat hos regeringen. Jag har tidigare tagit upp vikten av att coronaåterhämtningspolitiken blir socialt och ekologiskt hållbar. Att de pengar som betalas ut inte går till ökade utsläpp. Att vi lär av gamla misstag. Dessvärre har regeringen agerat helt…
-
Klimatsmarta godspendlar
Med ett mindre stöd från staten skulle vi lätt kunna få igång ett par linjer för godstransporter på järnväg. På så sätt minska utsläpp, trängsel och buller på våra motorvägar. Inrättande av s k godspendlar skulle vara en viktig del i strävan att flytta över gods från väg till klimatbättre järnväg och sjöfart, något regeringen…
-
Nyhetsbrev 2020-11-13
Klimatomställning, godspendel, Gretas gamlingar, Nooshi Dadgostar, kantareller, höghastighetsbanor, Isabella Lövin, skogen, pälsindustrin, Donald Trump, zoom, Tomas Eneroth. Läs mitt nyhetsbrev:
-
Transport, corona, sustainable transformation
Today I will talk on the European Left climate conference, Transform or Collapse organized by the Spanish/Basque party Bildu. You can follow my presentation and the following discussion at the conference site. We will come up at 18.00. You´ll find my presentation below. Transport sector, corona and the urgent need for a just and sustainable…
-
Avveckling av pälsindustrin
Frågade statsminister Stefan Löfven om en avveckling av pälsindustrin idag. Se min fråga nedan eller följ frågestunden här. Dessvärre ville inte statsministern göra som sin socialdemokratiska statsministerkollega i Danmark, avveckla pälsindustrin. Avveckling av pälsindustrinCoronavirus har upptäckts på tio svenska minkfarmer. I Nederländerna och Danmark finns också en oroväckande spridning av coronavirus. Där har regeringarna beslutat…
-
Externa stationer inte lösningen
Att låta tågen swisha förbi våra städer istället för att åka in vore en mycket dum idé. Om det verkar jag och infrastrukturministern överens. Frågan är då varför han låtit beställa ett underlag som inte ger oss de stambanor som ursprungligen föreslogs i Sverigeförhandlingen. Ser fram emot att debattera höghastighetsbanor och stationer i centrala lägen…