Den här veckan har jag och min familj kommit hem från en tre veckors tågluff i Europa. Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Spanien har avverkats. Det var en fantastisk resa och tågen gick som de skulle. Men på en sådan här resa är det svårt att inte se vad som också skulle kunna göras bättre, så att fler kan resa tåg i Europa på ett bra sätt. Några förslag.
- Ett MrJet för tågen
Det behövs ett enhetligt europeiskt bokningssystem. Bahn.com och Interrail.eu är två exempel på sidor med anspråk på enhetligt bokningsystem. Det är bra, men de täcker inte allt. en del andra. Vi behöver helt enkelt ett MrJet för tåget. - Bra med gratis tågluffarkort, men…
Jättebra att EU har lovat gratis interrailkort för alla ungdomar fr 18 år till sommaren 2020. Bra som sagt, men det är inte tågluffarkorten i sig (idag från ca 2500 kr) som kostar pengar för tågluffaren. Kost och logi blir förstås stora utgifter, men dessvärre också en del tillägg och krav på platsreservationer. Kan våra politiker ställa krav på tågbolagen att ha så få sådana extraavgifter som möjligt, helst inga alls? Varför inte alltid erbjuda en vagn för helt obokade biljetter? Är den full så får man stå. Hela tågluffarandan förtas om allt fler tågbolag ställer krav på platsbokning/extraavgifter. - Synkronisera tidtabellerna
Fortfarande är det så att tidtabeller mellan olika länder inte alltid matchar med varandra. Så ska det inte vara. Kommer du fram till en större ort från ett land måste tidtabeller läggas så att du lätt ska kunna resa vidare. Tågbolag ska samarbeta med varandra – inte konkurrera. - Fler nattåg
Nattåg är ett smart sätt att förflytta sig långa sträckor. Och nattåg i kombination med synkroniserade tidtabeller har potential att blir ett alternativ till att ta flyget. Tänk om vi återigen kunde ta nattåget från Köpenhamn som man faktiskt kunde då jag åkte på min första tågluff för drygt 20 år sedan? Politikerna måste agera för att det blir så. - SJ – hjälp till med utlandsbiljetter
Tidigare erbjöd SJ möjlighet till bokning av utlandsbiljetter. Nu stannar uppdraget vid Sveriges gränser. Självklart ska SJ kunna hjälpa dig att boka platsbiljetter i Europa, ha koll på tidtabeller och annat. Jag som politiker kommer agera för att SJ ska få just det uppdraget, liksom ett nytt ägardirektiv där en stor vinst till staten inte är ett självändamål – däremot låga priser och bra service. - Det är bara o åk
Glöm inte att tågluffa är ett fantastiskt sätt att resa på. Jag säger som Ingemar Stenmark gjorde en gång i tiden – ”det är bara o åk!” Just det.