Thalyståget mellan Paris och Bryssel; 1,22 tim.
Tågluffen lider mot sitt slut. Tio reflektioner.
1. Tåg är ett fantastiskt sätt att resa på; socialt, smidigt, man ser mycket och miljövänligt. Tågluff i sig är också mycket bra. Barnen reser gratis och interrailkorten för oss vuxna är billiga; ca 2500kr för en månads resande.
2. Nattågen tillbaka!
Det faktum att många av nattågen dragits in i Europa försvårar resandet. Nu kan en inte längre sova sig igenom Tyskland (om en nu vill det) eller från Paris till spanska gränsen för att ta två ex.
3. Gör det lättare att boka och planera
Via Bahn.com och Interrail.eu kan man se de flesta tidtabeller och köpa sittplatsbiljetter där det behövs. Men systemen är inte heltäckande. Bahn säljer tex inte biljetter i Frankrike, spanska tåg finns inte ens med osv. Det behövs ett Mrjet för tågen. Tidtabeller och biljettsystem behöver synkroniseras.
4. Snabbtåg – ja, men…
Det är så coolt att kunna göra Paris – Bryssel (30 mil) på 1,22 tim. Du åker fr ett centrum till ett annat. Snabbt och bekvämt. Men för att åka snabbtåg som Thalys och TGV krävs tillägg på ett par hundra kr. Det går emot tågluffarprincipen om att resandet ska vara tillgängligt för alla. Det måste gå att resa med ”vanliga” tåg mellan Europas storstäder utan dyra tillägg. Men det är tyvärr inte alltid en självklarhet.
5. Fri roaming underlättar
Att en nu kan surfa i princip obegränsat underlättar väsentligt för oss tågluffare som behöver internet till allt från kartor, restaurangtips till svensk radio (blir det nyval el ej…). Även om det sitter en bit inne, men här är det på sin plats med ett stort: Tack EU för den fria roamingen!
6. Nederländerna – vilket tågland
Platsreservationer nästan aldrig nödvändigt, många avgångar, stationer som är moderna och välutrustade, bra info, cyklar kan tas med på tåget m m.
7. Paris – dyrt och hårt. Militärerna, de ekonomiska klyftorna, otillgängligheten i t-banan, ockerpriserna, stressen gör att den franska huvudstaden blir allt ogästvänligare för varje år som går. Tyvärr.
8. Biarritz – vilken hit!
En förstår varför tågluffare och surfare vallfärdar till denna välkomnande Atlantstad. Stränderna, naturen, vågorna, maten, gemytet. Lika bra nu som under mina tågluffar på 1990-talets början. Tågstationen ligger dock ett par km utanför centrum.
9. Asturien – underbart
Mitt på Spaniens Atlantkust ligger regionen Asturien. Här finns mysiga byar, magiska stränder, fantastiska surfmöjligheter, trevligt folk (det finns ingen massturism här) och bergskedjan Picos de Europa där en kan vandra. Tyvärr tar det ett tag att åka tåg hit (vi fuskade med hyrbil).
10. Det är bara och åk!
Ingemar Stenmark hade rätt. Det här var fjärde året i rad vi tågluffade. Det gör vi gärna igen. Det är bara och åk!
Kommentarer
2 svar till ”Tågluff 2017 – tio reflektioner”
Men ÖBB kör ju en hel del nattåg. Hamburg – Zürich t ex….,
Jo, det stämmer. Men det går inga nattåg fr Kph längre och att åka nattåg västerut, till tex Amsterdam el Paris går inte. Men tack till ÖBB som steg in då Bahn svek.