Läser intervjun med SJs VD Crister Fritzson idag. Det låter hoppfullt att SJ ska återuppta tågen till Oslo (men varför vänta så länge?) och att restiderna till Göteborg har kortats. Men jag är djupt oroad för SJs utveckling överlag. Precis som SJs tidigare ordförande moderaten Ulf Adelsohn har SJ och tågresandet varit en lekstuga för för avregleringsivrare under alltför lång tid. Resultatet av detta blir att alla företag vill trafikera de sträckor som många reser, men ingen tar ansvar för helheten. Alla vill plocka russinen ur kakan.
Det senaste exemplet på detta är att SJ nu har slutat att sälja utlandsbiljetter. Skälet är antagligen att man tycker att det är krångligt och att det inte är nånting man tjänar pengar på. Och tjänar man inte pengar är det bara att sluta med det… Nej, absolut inte. SJ ska vara mer än en kassako för staten. SJ ska vara hela folkets järnväg. Då ska man trafikera även de sträckor som inte så många resor. Och man ska självklart kunna köpa en biljett till Berlin, Paris, Warszawa eller Bilbao från SJ.
I somras reste jag och min familj på en luff genom Europa. Vi reste i Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien och Kroatien. En fantastisk resa! Vi köpte inget tågluffarkort eftersom det blev billigare att köpa lösa biljetter. Vi köpte allt innan. En stor fördel om man vill slippa att lägga tid på planering och biljettköp under själva resan. Vi köpte våra biljetter via tyska Deutsche Bahn och via svenska SJ. Och det gick finfint. Jag kom ihåg när jag ringde SJ utland och bad om en biljett från Ljubljana (Slovenien) till Pula (Kroatien). ”Visst, inga problem. Vill du ha den hemskickad.”
Om Vänsterpartiet blir en del av en regering efter valet i september lovar jag att vi ger SJ nya ägardirektiv. Att köpa utlandsbiljetter kommer vara en del av detta. Att ta bort kortsiktigt marknadstänkande och att SJ ska bli ett bolag för hela Sverige kommer vara en annan del. Vi kommer också satsa betydligt mycket mer på underhåll och järnvägsutbyggnad än vad som ligger i planering just nu.
Det ska vara enkelt och billigt att resa tåg i Europa. Tågresan slutar inte alltid vid gränsen. Går det att boka flygbiljetter kors och tvärs över hela världen måste det självklart gå att göra detsamma med tågresor. Och SJ ska vara en del i detta. Så funkar det för andra statliga tågbolag i Europa. Självklart ska svenska SJ inte vara sämre.