Idag föreslår Havs- och vattenmyndigheten (HaV) krav på ”behörighetsbrevis” (körkort) för vattenskotrar och andra snabba fritidsfartyg. Även en åldersgräns från 18 år föreslås. Det här tycker jag är mycket välkommet. Jag har tagit upp vattenskotrarnas påverkan på miljön, fågellivet och vår allmänna säkerhet ett antal gånger med regeringsföreträdare (se också den senaste debatten). Jag har krävt åldersgräns och någon form av körkort. Nu kanske detta äntligen blir sanning. När jag debatterade vattenskotrar i våras med miljöminister Lena Ek lovade hon en utredning om vattenskotrarnas olägenheter och eventuella behov av regeländringar. Det är alltså förslaget från den utredningen som nu har presenterats (som alltså innehåller kraven på körkort och åldersgräns).
Jag hoppas att avarterna nu försvinner och att vi kan få lugn och ro på sjön. Många kommer nog ihåg fallet där en badande stockholmskvinna i somras blev rammad av en vattenskoter i full fart. Vattenskotern försvann, kvinnan blev kvar svårt skadad i vattnet. Tack och liv fick hon snabbt vård och kunde klara sig. Detta exempel understryker den helt uppenbara intressekonflikten som finns här: Vad ska väga tyngst, ett fåtals lekande med svårtkontrollerade motorvidunder eller alla andras rätt till stranden och vattnet?
Genom krav på körkort och åldersgräns kommer man åtminstone en bit framåt i en lösning på detta. Avarterna kommer att försvinna med ett körkort. Det kommer inte att exempelvis gå att hyra en vattenskoter en timme eller låna en av en kompis bara för ett leka (och utsätta andra inför fara). Man kommer inte att kunna ge sig ut med en vattenskoter helt utan förberedelser och grundläggande kunskap. Ett körkort kommer att behövas.
Det utredningen föreslår är följande: Ett ”behörighetsbevis” (körkort) samt åldersgräns för fritidsfartyg som går fortare än 15 knop samt ett ”höghastighetsbevis” och 18 års åldersgräns för fritidsfartyg som går fortare än 35 knop. Av de vattenskotrar som idag finns på marknaden går de flesta fortare än 45 knop, så de kommer alla att innefattas av det senare kravet.
Egentligen borde det vara en självklarhet att reglera snabba vattenfarkoster som vattenskotrar. Ingen skulle ens kunna tänka sig att vi INTE skulle reglera framförandet av fordon på 200 hästkrafter på land. Självklart ska vi också göra det till sjöss. I våra nordiska grannländer (Norge, Danmark och Finland) har man redan krav på körkort och/eller åldersgräns.
Nu förväntar jag mig att regeringen skyndsamt lägger fram ett förslag i linje med utredningen. Vi vill ju att körtkortskravet ska träda i kraft till sommaren.
Däremot känner jag fortsatt oro inför vissa motorbåtars och vattenskotrars påverkan på miljö och fågelliv. Idag råder enligt Vattenskoterförordningen i princip förbud mot all vattenskoterkörning förutom i farleder. Detta är förvisso inget som följs, men ändå det som gäller. Nu när utredningen föreslår att Vattenskoterförordningen ska avskaffas (vilket kan vara rimligt) vill man ju vara säker på att miljön kan skyddas på annat sätt. Utredningen understryker att det går att utfärda särkrav för framförandet av snabba motorfordon till sjöss med stöd av Sjötrafikförordningen och Miljöbalken. Det ligger isåfall på våra kommuner och länsstyrelser att göra det. Men det är inte alltid helt lätt att hitta grund för detta samt att man undrar om resurserna (och ibland viljan) finns hos dessa myndigheter? Jag hoppas det. Man kan inte kasta ut barnet med badvattnet.
Kommentarer
3 svar till ”Äntligen körkort för vattenskotrar?”
Jösses vad tappad du är.
Du har aldrig blivit irriterad på alla dessa motorbåtar som låter massor och som drar upp massor av svall?
Jag har en vattenskoter och den är både tyst och drar inga svall.
om visst det var en olycka med kvinnan i Stockholm.
Men jag kan lova att hade det varit en båt som kommit först på det aktuella området hade kvinnan blivit påkörd oxå.
simmar man så långt ut i lite vågor syns man inte.
Och det inträffar ju fler olyckor med båtar. ..ska vi inte förbjuda dom oxå?
EU har ju kört över Sverige i vattenskoterförordningen och hoppas dom gör det i detta med.
För enligt EU får vi åka på ALLA ställen som man får åka båt.
[…] Se mina tidigare inlägg om vattenskotrar. […]