Ett erkänt Västsahara hade försvårat rovfisket

Uppdrag granskning har ikväll avslöjat hur svenska fiskare öser upp tusental ton fisk utanför Västsaharas kust. Västsahara är sedan 1976 brutalt ockuperat av Marocko. Över 160 000 saharier lever som flyktingar i den algeriska öknen, enskilda mördas och förföljs och en viktig del av den marockanska ockupationen är att bedriva rovdrift på sahariska naturresurser.

En av de som drar nytta av detta är storfiskaren Ove Ahlström. Han åtnjuter fiskekontrakt från den marockanska regimen. I kraft av detta kan han skyddad av marockansk militär dammsuga den västsahariska kusten på fisk. Detta är förstås extremt upprörande och Ahlströms agerande är djupt omoraliskt.

Men samtidigt finns det ett politiskt ansvar att utkräva. I dokumentären uttalar sig EU-ministern Birgitta Ohlsson (FP) tydligt mot rovfisket och den marockanska ockupationen. Gott så! Jag betvivlar inte Ohlssons engagemang i frågan. Men samtidigt går det inte att komma ifrån att den regering som Ohlsson är en del av inte tänker erkänna Västsahara som en suverän nation, något de Rödgröna vill göra. Dessutom företräder hon en regering som har utvecklat ett allt närmare samarbete med Marocko (se handelsminister Ewa Björlings resa till Marocko).

Ove Ahlström bortförklarar sitt agerande med att den marockanska ockupationen är ”politik”, och det är något han uppenbarligen inte har något att göra med. Han vill bara vara fiskare. Det är förstås struntprat. Men det är ett faktum att hade den svenska regeringen erkänt Västsahara hade det varit betydligt mycket svårare för Ahlström att rättfärdiga sitt agerande. Detta är ett konkret exempel på vad ett erkännande skulle ha bidragit med.

Antagligen hade det också hjälpt stackars Eskil Erlandsson (C) som i programmet inte ville vidta några åtgärder mot fiskarnas rovfiske. Erlandsson hävdade godtroget att det var upp till den stat som fiskarna slutit avtal med att se till att fisket gick rätt till. Men det är ju en ockupationsmakt, Erlandsson! Med ett svenskt erkännande av Västsahara hade nog Erlandsson kunnat förstå problematiken bättre.

På tal om liberaler. Det ska bli intressant att se hur EU-kommissionär Cecilia Malmström kommer att agera när EU inom kort kommer att se över fiskeavtalet med Marocko. Malmström har ju tidigare röstat emot avtalet i EU-parlamentet. Tänker hon försvara den linjen och se till att avtalet inte förnyas? Eller kommer hon och kommissionen att förlänga det? Blir det principerna som segrar? Eller EU-lojaliteten?

Västsahara, Jonas Sjöstedts bok Västsahara

6 reaktioner på ”Ett erkänt Västsahara hade försvårat rovfisket

  1. Behöver milisen bistånd!

    Det är klart att en militant i mänskliga rättigheter är medveten om sina rättigheter . Rätt till yttrandefriheten samt rörelse är grunden . Med det politiskt spel som tiotusental människor skulle återvända till sina hem, även om de inte delar med central makten sin uppfattning om suveränitet som några har gjort, att kämpa och organisera för mänsklig rättigteter. Det är klart att juridiskt tal är politiskts tal, annars skulle de inse att det avhandlar om en pseudo situation som de är gisslan i vår omedvetenhet är mången gisslan i en kollektiv gulag I Tindouf I Algeriet
    Men det är kanske inte konstigt att blanda mellan människlig rättigteter och export som är ett känt spel och i verkligen är de inte så naiva att tro att hela EU projekt inte är lobiskt projekt som skyddar deras intresse i Marocko och historisk erfarenhet har visat att rikedoms land har inte bildats med bistånd utifrån, som har gjort att nationalekonomin passar till multi internationella företag, som passar till den nyliberala marknaden, och det finns inte någon skillnad i marknaden mellan social demokrater och höger . Ni är i samma båt . Och det är inte arbetare och små bönder som känner till nyliberal finans politik, utan de gillas av de rika och medelklassen.
    I den marockanska historian har väckts hopp till en ideal historia som var en grogrund till att skapa eller kanske skulle upprätta sina stater. Då skulle finna kanske bara finnas kvar Rabat. En Stat i Söder, så som de andra har provat i Rif genom att balkanisera detta land, när de har funnit olika slags folk.,. Om de misslyckades med det projektet, att skapa ett proletariats Stat i Algeriet och andra länder, men varför skulle detta lyckas bara I södra Marocko. Men när det var Polisario efter självständigheten från militär eliten i Algeriet, kan de ge utrymme till den som i sin närvaro utanför Tindouf lägren .
    Klart, är de inte bara mänskliga rätter som de arbetar ”fredligt” om, i sina ståndpunkter utan de är en politisk synpunkt . Och de definierar sig genom i CODESA och på sin webbplats, som västsahariska människorättsaktivister, som de identifierar sig, i sitt politiska tal som de tillhör.
    Ett organ som de arbetar i politiskt i . Och de är inte konstigt att de har funnit i nord, lika väl som i södra Marocko, som de har separatist åsikt om Central Makten, Men andra, de delar inte med dem sina åsikter, med de är kanske inte tabu att pratar om människliga rättigheter och de skulle prova sina pratiska tal om sina frågor om mänskliga rättigheter och försvara de som finns i Tindouf, och de som finna i era och deras praktiska tysta tal . Man de behöver inte göra selektivitet i sin pratiska kamp, är en fråga satt om er tysta arkeologi också som de inte är blinda att se det värkliga läget I Tindouf i Algeriet. På vilket sätt legitimerar de sin praktiska tystnad, som ett fattat beslut om rätt att prata om andra, när den andra är tysta om Tindouf, och de har inte rätt att representera andra så länge det inte har gjort omröstningen som avgöra vem som representerar dem . De skulle få vänta tills de får ett mandat för detta .
    Marocko har alltid funnits de som de har sagt högt sina åsikter, du skulle kanske fråga, har du någon gång hört om andra röster i Tindouf, opposition, ingen röst har gjorts hörd i Tindouf.!!!! . .Men tyvärr, att prata om människans rättigheter i Tindoufs läger, som det var medborgare, som de flyktingarna som lever i rädsla under kontroll av paramilitära miliser, hållas som de i lägren i ångest och umbäranden, är manifestationer av livet i mörkläggningen, utan att utöva sina normala liv, till att delta i utbildningen, till barns hälsa och hälsoskydda kvinnor och bjuda till bostäder eller ge dem möjlighet att återvända till sin sjukvård i ursprungsländ i Marocko . När de fortsätter förtyck och förnekelse av västsahariska fångar i Tindouf I Algeriet .
    Och det stöd i ekonomin, som de erbjuds går till stor del till Polisario handen eller milis och deras allierade i Algeriet och deras konton . När varje fång har rätt till samma behandling med rättslig hjälp, som en medborgare inför en domstol, utan att låta miliserna pröva deras rätt. När de får humanitär hjälp och gemenskap som stöd, betraktas de på grundval av 165 000 människor att äta mindre än 50 000 ? . .
    Hakim Boutayab

  2. konflikten är skapad med syftet bromsar utvecklingen i området.
    Konflikten gynnar speciellt Frankrike och Spanien och resten av väst världen i allmänt .

  3. Internationella rätten ?

    I den traditionella uppfattningen om den specifikt internationella rätten att definierar sig i juridiskt tänkande, som rädsla för hotet i sina intressen . De utgör en grund och modell för den internationella rätt att rättvisan definierar sig i juridik eller det moderna begreppet är värderingens internationella rätt i politiken som kan uppnå fred och säkerhet eller som fattas inom det militära bestämmandet för folk, ett begrep är revolutionerande koncept som den ide kan ge självständighet . Om det inte är balkaniserings enhet när projekt kollapsade på grund upplösta enheter . Grundpelarna i den rättvisan i den diplomatskolans definition är politisk eller utan en tendens till sin institutions uttalanden .

    Den rättsliga modellens begrepp och värderingar i juridik som kan uppnås på säkerhet och fred som fattas inom det militär bestämmandet för folkens begrepp eller det revolutionerade begrep som är insidiga självständiga som den juridiken är grunden till mer konflikt på sist tiden .

    Den juriprudentied är inte en möjligt att utarma en politisk ekologi . Införde ett nytt begrepp som politik, att ställa fråga efter det begreppet internationellas rätt . När Staten arbetar för begreppet, som anser att grundläggande är att omprova de regionala konflikter som den konflikten mellan separation i mångfalden..

    Den nya skolan internationella rätter att läsa den variabla värdens kultur

    Det anses att begreppet separation är ett chauchinistisk begrepp i totalitär rasism som inte är samexistens inom en strukturell mångfald och olikhet . Vilket är att utarma den mångfaldens mening som har byggt ett diversifierat samhället om ett brott mot mänsklighetens folkslag och seder, det ger värdet av en gemensam identitet inom en enhet . Det är grund till att politiken involveras i politik, i politisk bestämda situationer som utför och omformera det politiska fallet, genom ett antal performative som skapar ny politik, nytt rum ny händelse, ett begrepp om den politiken, det ville säga, beslut förkroppsligade i tal, som har skapat nytt politiskt begrep .

    Rättvisa kommer att finnas med en oändlig möjlighet genom hänvisningen till rättvissa . I den andra respekten för den andra, inför att den andra alteritet rättvisa i en viss mening rättvisa . Rättvisa är det som är omöjligt? och det som sätter lagen i rörelse .. Att tänka på rättvist inom det politiska fältet är att för ett international lag, ny international för att internationellt rum som skulle vara politisk, som inte skulle befinna sig i sin chauchinistisk national Staten .

    Frågan om rättvisa och lag är inte bara regionalt, det är inte bara ett avgränsat rum, det skulle vara att avgränsat område till anan område, det är en allmän fråga om makt och fråga inte bara begränsa till de lagliga aspekterna auktoritet . Begreppet balans mellan människa och naturen, ekologin, detta är ett uttryck för vård och skydd av en säkerhet och se till att systemet för att leva och lyckas hos den människan . Den närvaron på jorden, vatten och luft till kommer att skydda och leva in för politik . Eftersom mänskliga gruppen utan det systemet som reglerar omfattningen, bestämningens faktorer förlora civilisationens ingrediens som mötets tal, de angav i en cirkel Ben Khaldum .

    Grund av detta, att det historiska bland och utanför den offentliga och inte region tar form i Marockansks tyg trunkering av territoriet för allmänheten för att söka tillvägagångssätt, den Marockanska kulturens historia och det djupa aktör som de är ett dussintals år hundra år är den byggandet av Berber, Araber, Jude, Afrikaner, Andalou ……..av Marocko identitet . Den mänskigheten kombinerar inslag av utveckling och omfatta skydd av egendom . Den människans känsla och trygghet som utvecklats för att uppnå utbildning av kropp och själ .

    Lycka i ekonomin är den ide av glädje för att delta i utvecklingen som ett inslag av godhet i vad som sker på grund av gemenskapen själva deltagandet i utveckling i södra Marocko. De människornas utveckling genom att fokusera på det materiella och säkerhetens ballans mellan en känsla av säkerhet och psykologiska. …….

    Jacques Derrida (Seminaire La béte et le souverain 1 )

    Jacgues Derrida (Politigues de l `amitié )

    Hakim Boutayab

  4. Ping: Rafflande om Västsahara « Jens Holm

  5. Ping: Fiskeri AB Ganthi - ett Ahlströmbolag | Svensson

  6. Ping: Fiskeri AB Ganthi - ett Ahlströmbolag | Njord

Lämna ett svar till Kalle Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s