Vad blir kvar av utsläppskraven på bilarna?

Vägtransporterna står för en snabbt växande del av utsläppen av växthusgaser. Om två veckor ska vi rösta i miljöutskottet om hur vi ska få ned utsläppen från personbilar, enligt ett förslag från EU-kommissionen. Ett av huvudkraven är att bilarna 2012 endast ska få släppa ut 130 gram koldioxid per kilometer. Om detta kombineras med ytterligare minskningskrav på längre sikt är det ett riktigt bra krav (en svensk personbil släpper ut 180 gram/km, vi är faktiskt värst i EU vad det gäller utsläpp från bilar, ladda ned rapporten från Transport and Environment, se sid 13).

Men dessvärre är kommissionens förslag fullt av kryphål. Exempelvis har Naturskyddsföreningen mycket riktigt påpekat att de riktigt tunga bilarna inte alls omfattas av direktivförslaget. Detta kan leda till en utveckling liknande den i USA, nämligen att man tillverkar mer av riktigt tunga bilar (över 2,6 ton) för att undangå den nya lagstiftningen.

Ett annat stort problem är att flera EU-parlamentariker vill införa rabatter och undantag för s k miljöbilar. T ex skulle flexifuelbilar kunna få en särställning. Men etanol kan man i princip bara tanka i Sverige, och en flexifuelbil kan köras både på bensin och etanol. Det här innebär att bilföretagen kan installera en flexifuelteknik i sina bilar men att man sedan fortsätter att köra på bensin. Går detta igenom riskeras en stor del av utsläppkraven att skjutas i sank.

Det finns med andra ord mycket att göra. Imorgon har vi överläggningar mellan de olika partigrupperna. Om två veckor röstar vi i miljöutskottet.


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

2 svar till ”Vad blir kvar av utsläppskraven på bilarna?”

  1. Profilbild för Petter
    Petter

    Ännu värre är det ju för oss då också personbilarna är vår största enskilda utsläppspost av koldioxid. Iaf sett till hur mycket bränsle som går åt. Det är intressant ur ett energiförsörjningsperspektiv om inte annat, vilket många verkar missa, bilarna är ju trotts allt mycket värre än flyget eller fraktfartygen som tankas i Sverige. Så att sluta flyga skulle förmodligen inte göra särskilt mycket, vilket ger lite fel fokus när det uppmärksammas mycket mer.

    Hoppas det blir en hård lagstiftning iaf.