Vill verkligen inte SAS ta klimatansvar?

Just nu förhandlar vi för fullt om åtgärder mot flygets ständigt växande utsläpp. Sedan 1990 har utsläppen från flygtrafiken ökat med nästan 100 procent, och det är en verksamhet som ständigt växer. På tisdag ska vi rösta i EU-parlamentet om flygets inkludering i den s k handeln med utsläppsrätter. I miljöutskottet har vi arbetet fram ett förslag som iallafall är bättre än det som EU-kommissionen har föreslagit.

jens_ep_strasb.jpg

Inte oväntat lobbar olika särintressen för fullt för att påverka omröstningen på tisdag. Så brukar det gå till. Men jag blev besviken när jag läste vad SAS tyckte i frågan. Genom branschorganet The Association of European Airlines (AEA) och i ett separat SAS-brev till mig lobbar man för lägre krav på flyget (genom att förespråka transportutskottets urvattnade förslag). SAS och de andra medlemmarna i AEA vill att flyget ska få släppa ut större andelar än idag och man vill inte heller att utsläppsrätterna ska aktioneras ut. Istället tycker man att man ska få de gratis. Om miljöutskottets (ENVI) beslut (som jag alltså inte tycker går långt nog skriver man: ”…the ENVI amendment are so radical that, if adopted, they would dramatically degrade the competitiveness of the European aviation sector and European industry.”

Visserligen har de en poäng att våra krav kommer påverka flyget och industrin. Det är ju just det som är själva poängen: att flyget ska släppa ut mindre! Får SAS och AEA som de vill ska flyget alltså få släppa ut ännu mer än nu. Ansvaret för den globala uppvärmningen ska uppenbarligen någon annan ta.

Förresten igår visar Svenska Dagbladet att flyget inte är är förberett på de nya kraven som vi förhoppningsvis kommer att ställa. Nej, så är det uppenbarligen. Det är nog hög tid att de blir det.

Jens, som snart tar ett SAS-plan från Köpenhamn.


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

3 svar till ”Vill verkligen inte SAS ta klimatansvar?”

  1. Profilbild för Johanna Holmberg
    Johanna Holmberg

    Man hade hoppats att SAS iallafall skulle ha högre miljöambitioner än andra flygbolag. Uppenbarligen inte. Trist…

  2. Profilbild för Stig Bendtsen
    Stig Bendtsen

    Flyget står for max 3% af udledningen, hvad med at bruge energien på at ändre der hvor det hjälper! KULKRAFT står for mere end 70 %, pröv at få politikerne til at tage det på alvor i stedet.

  3. Profilbild för Jens Holm
    Jens Holm

    Hej Stig. I EU står flyget för betydligt mer än 3 procent av utsläppen (i synnerhet om du räknar med NOx-utsläppen). Och flygets utsläpp ökar ständigt. Självklart jobbar vi mot kolkraftverken oxå.