Öppet brev till paret Reinfeldt

Nedan ett öppet brev som finns publicerat i:
www.sourze.se
Är inte flyktingar välkomna till Täby?

Hej Fredrik och Filippa,
Ni båda bor i Täby. Du Filippa (m) är ordförande i kommunstyrelsen och den högst ansvariga politikern i kommunen. Du Fredrik är ordförande för moderaterna i hela landet och aspirerar på statsministerposten. I november förra året trädde den nya asyllagen i kraft. Den ledde till att 17000 flyktingar kunde få permanent uppehållstillstånd i Sverige. 17000 gömda, rädda och förföljda människor kunde få en fast och trygg plats att stanna på. Äntligen! Om bara kommunerna kunde välkomna dem…

Du Fredrik och ditt parti motarbetade denna reform. Det är illa och borde belysas mer under valrörelsen. Men det är inte det vi ska tala om nu.

Det jag vill ha svar på är varför Du Filippa och Täby kommun vägrar att underteckna avtal med integrationsverket om introduktionsplatser för att ge några av dessa nya flyktingar någonstans att bo och en väg in i samhället.

Integrationsverket kontaktade er första gången redan i början av februari, men ni vägrar fortfarande att skriva under avtal om introduktionsplatser för att ge några av dessa människor en fast plats i tillvaron. Är inte det skamligt? Mängder av andra kommuner, med betydligt sämre ekonomi än rika Täby har tagit emot stora skaror flyktingar och arbetar nu intensivt med att hjälpa dem att få en fast plats i deras nya hemland.

Frågor:
Filippa: Varför vägrar du och Täby kommuns borgerliga ledning att ta emot några av dessa nya flyktingar?
Fredrik: Är det denna fientliga politik mot asylsökande som ska gälla om Du blir statsminister?

Jag, miljontals svenskar och alla flyktingar väntar på ett svar. Innan den 17 september, tack!

Jens Holm, EU-parlamentariker (v) fr o m 26/9

Publicerat