I måndagskväll kom ju EPP+PSE överens med ministerrådet (där svenska regeringen ingår) om en usel överenskommelse om hur utsläppen från personbilar ska regleras. En förhoppning som jag och många andra närt är att enskilda medlemsländer ska kunna vara pådrivande och gå före med högre krav än resten av EU (typ som Kalifornien i USA). Detta ser ut att äventyras nu. Precis innan förhandlingen slänge det franska ordförandeskapet in en formulering med syfte att förhindra medlemsländer att ta ut högre bötesbelopp för de företag som bryter mot lagen. Detta kan ses som en markering mot länder som vill gå före på även andra områden. Formuleringen nedan.
“Any national measures that Member States may maintain or introduce according to article 176 of the EC Treaty should, in consideration of the purpose and structures of the current regulation, avoid imposing additional or more stringent penalties on manufacturers which fail to comply with the targets they have to meet under this Regulation”
Detta gör att EU blir mer överstatligt än USA, där enskilda stater kan gå före med hårdare krav mot bilindustrin. Stödjer verkligen den svenska regeringen detta?
Kommentarer
Ett svar till ”Bilutsläppen”
Synd att det bara blir mer och mer uppskjutet hela tiden.
Det leder ju egentligen bara till ingen utveckling precis som 140 g CO2 / km målet.