Äntligen har vi lyckats bryta socialdemokraternas och de konservativas maktdelning i EU-parlamentet. Imorse röstade vi i miljöutskottet om utsläppskrav för personbilar. Sossegruppen och de konservativa hade gjort upp (som väldigt ofta annars) om ett extremt dåligt förslag. 2012 kommer nu gälla som startdatum för kravet på 130 gram/km, och – det här är riktigt bra – fr o m 2020 skärps kravet till 95 gram/km.
Fantastiskt! Change – we can…
Nedan mitt pressmeddelande.
Klimatet slog bilindustrin
EU-parlamentets miljöutskott röstade idag om vilka miljökrav som ska ställas på bilar i framtiden. Den kompromiss som utskottets socialdemokrater och
konservativa hade kommit överens om föll oväntat under omröstningen.
– Detta är ett historiskt beslut, säger Jens Holm (v), EU-parlamentariker och ledamot i miljöutskottet och klimatutskottet.
Holm är den enda svenska ledamoten som deltar i de direkta förhandlingarna mellan parlamentets partigrupper i det här ärendet.
– Socialdemokraternas och högerns smutsiga industriöverenskommelse har stoppats, säger Holm. Utskottet har beslutat om höga krav på bilarna, utan undantag. Detta ska träda i kraft 2012, och dessutom ska kraven skärpas ytterligare till 2020. Det här är ett stort steg framåt.
– Under mina år som EU-parlamentariker har jag aldrig sett något liknande, säger Holm. Senast igår kväll såg det mycket mörkt ut, men jag och min kollega från den gröna gruppen krävde att omröstningen skulle ske elektroniskt, alltså att alla kan se hur varje enskild EU-parlamentariker röstar. Då svängde genast flertalet socialdemokrater till förmån för klimatet.
– Jag beklagar visserligen att det ska bli en särbehandling av så kallade flexifuelbilar, etanolbilar behöver inga ytterligare särlösningar. Men detta förslag är ändå ganska modest.
Utskottets beslut idag innebär att:
* Tillverkarnas bilpark inte får ha ett högre genomsnittsutsläpp än 130 gram koldioxied per kilometer från 2012 och 95 gram från 2020. Den kompromiss som föll ville genom infasning att lagstiftningen inte skulle börja gälla fullt ut förrän 2015, trots att det var över ett decenium som kommissionen första gången föreslog utsläppsnormer för bilar. Svenska bilar släpper idag ut i genomsnitt 180 gram koldioxod per kilometer.
* Om biltillverkarna inte respekterar utsläppsgränserna tvingas de betala en straffavgift på 20 euro för varje gram bilen släpper ut över utsläppsgränsen. Avgiften ska höjas till 95 euro år 2015.
EU-parlamentet räknar med att rösta om bilutsläppen i plenum i november. Sedan går frågan till ministerrådet.