Reinfeldt, Barroso – säg som det är istället

Idag har Fredrik Reinfeldt och EU-kommissionens ordförande José Manuel Barroso (på Sverigebesök) en gemensam debattartikel på Brännpunkt. ”Klimatet kan bli EUs vinstmaskin”, skriver det och berättar hur många miljarder vi kan tjäna på att klimatanpassa oss. För att inte nämna alla tusentals nya jobb som kommer skapas (tusentals, 25 miljoner skriver de…”. Jag börjar bli trött på de som inte talar klarspråk, som inte kan ta klimatförändringarna för vad de är.

Säg som det är istället: Både öststatsplanekonomi och den västeuropeiska kapitalismen har försatt oss i en situation att om inget görs NU kommer det vara försent. Och det som måste göras kommer att innebära uppoffringar. Hela vår ekonomiska modell och livsstil måste i grunden förändras. Vi måste vara beredda att acceptera att alla på jorden har rätt till samma levnadsstandard och utsläppsnivåer.

barroso2008-01-23.jpg
Barroso efter att ha lanserat klimatpaketet.
Det var exakt samma ljud i skällan när Barroso lanserade klimatpaketet i EU-parlamentet för några veckor sedan. Jodå, klimatet skulle leda till en så hög tillväxt, skapa nya jobb, stärka vår ekonomiska modell och förstås spä på konkurrenskraften gentemot andra länder.

Reinfeldt och Barroso har bestämt sig för att köra så att det ryker. Det blir våra barn och barnbarn som får leva på spillrorna som blir över.

Oansvarigt, är ordet!


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

3 svar till ”Reinfeldt, Barroso – säg som det är istället”

  1. Profilbild för John
    John

    Det är inget snack om att vi i den rika världen måste skärpa oss, och det kommer att kosta. Fega politiker som inte törs diskutera den frågan. Eller så har Reinfeldt o Barroso helt enkelt inte fattat ett smack av klimatfrågan.
    Så kan det ju också vara…

  2. Profilbild för Petter
    Petter

    Eftersom de bara bryr sig om siffror i stil med Kyotopliktelserna så missar de ju hela bilden, Sverige har ökat utsläppen av koldioxid sedan 1990 – 2005 om man räknar med internationell bunkring (fartyg och flyg), både utrikes och inrikes-transporter har ökat så pass mycket att det äter upp sänkningar t ex privatpersoner gjort (industrin använder samma mängd olja så när på 0.2 TWh, de sänkte sin förbrukning tidigare än så).

    Tåg och spårtrafik använder bara en bråkdel av transporternas energi. Vår stora energi och elhungriga pappers- och massaindustri använder ca 50% av hela vår industris energianvändning, denna energi är vatten, kärnkraft och biobränsle.

    Vi har kombinerat en ökad tillväxt med mer inrike-stransporter, mer utrikes-transporter. Både för personer och varor. Allt detta har ökat bunkring av bränsle (som förbrukas av utrikes-transporterna flyg och fartyg) och ökat våra inrikes-transporter med hjälp av oljebränslen. Vi transporterar mer på väg än någonsin och inrikes-transporter med olja är energimässigt 32 gånger större än vad tåg och spårtrafik förbrukar inkl överföringsförluster.

    Anledningen att vi inte ökat utsläppen mycket mer än vad vi gjort är ju dock att pappers och massaindustrin trots allt är de som använder sk förnyelsebar energi och att annan industri (förutom metallindustrin då, stålverken etc) för 30-20 år sedan gick över till el som vi inte producerar med olja till skillnad mot vissa länder. Länder vi importerar konsumentvaror i från har dock så gott som alla kärnkraft också, men ingen har så mycket vattenkraft som vi (eller kärnkraft) eller biobränsle i sin el och energiproduktion och alla av dom är beroende av importerad gas och olja för att producera produkterna vi konsumerar på andra sidan jorden. Av energiförbrukningen (Obs inte användningen som mäts i lite andra siffror) i Sverige står fortfarande olja för en tredjedel även om vi minskat användningen väldigt mycket på uppvärmnings-sidan (där vår minskning av olja ligger, men Kyoto har inte med den att göra) sedan 1970 så har vi ökat inrikes-transporternas andel 3 ggr, det kan vi inte fortsätta med om vi vill ha en effektiv energianvändning, vill vi börja använda skog och mark för att tillverka 150-200 TWh syntetiska bränslen för transportändamål kommer vi att misslyckas även fast vi stänger ner alla pappers/massa industrier det handlar nämligen om mer energi än hela industrin använder själva och denna energi kan aldrig komma från vind, vatten eller kärnkaft så länge som vi transporterar och lever på det viset vi gör, inte ens för lilla Sveriges del. Tänk då på alla länder som nästan uteslutande har olja, gas och kol som sina energikällor. När fler vill ha energi så handlar det inte om vilket energislag vi vill ha utan att minimera energiförbrukning överhuvudtaget även om de skulle vilja fortsätta med olja och kärnkraft i all evighet.

  3. Profilbild för Petter
    Petter

    För att förkorta det lite.

    Sveriges energianvändning när det gäller inrikes-transporter var 2006 101 TWh.
    Av 101 TWh var 3 Twh el tilll tåg och spårtrafik.
    Av 101 TWh var 2 TWh biobränsle till majoritet etanol.
    Av 101 TWh var 96 TWh diesel och bensin.

    Industrin använde samma år ca 20 TWh olja, 17 TWh kol/koks, och 5 TWh naturgas. Totalt använde vi ca 130 TWh oljeprodukter exkl internationell bunkring. Det av en energianvändning på 402 TWh.

    Olja handlade för 35 år sedan till stor del om uppvärming, brännolja. Det är inte längre fallet av en oljeanvändning går 96 TWh till (inrikes) transporter. Ca 15 TWh gick till bostäder 2006. Till utrikestransporter gick det ca 44-45 TWh bränsle utöver det.

    Sen såg jag nu att jag överdrev om hur mycket inrikestransporter ökat sedan 1970, det handlar om under 2 ggr så mycket. När jag kollar på vad utrikestransporter använder så visste jag redan att de är de senaste 5 – 10 åren som den största ökningen skedde under, men under 1980-talet minskade bunkringen så idag den 20 TWh större än 1985.

    Och lite längre igen.

    Nu slutade pdfen om energiläget i siffror 2007 från energimyndighetens hemsida att fungera så jag får be om ursäkt om jag blandat ihop 2005 med 2006 lite grann. Första inlägget skrev jag från minne så jag får ursäkta om jag förbisett något. Det fel jag kan säga att jag gjorde var att inrikestransporter var 1970 56 TWh och 2006 101 TWh. Och så kan jag tillägga att vi använde 150 TWh mer olja 1970 än idag, men använder idag ca 170 TWh mer totalt tillförd energi (som måste komma någonstans i från) och oljetillförseln var möjligen något mindre 1990 än den är idag och det är 1990 som räknas i politiska kretsar. Vi har också ökat energitillförseln och användningen totalt sedan 1990. Vi har ökat välståndet genom att använda mer energi.