Jag har ett debattinlägg på SvD Brännpunkt idag. Läs det där eller nedan.
Upp till bevis, herr miljöminister
Det gläder mig att regeringen vill hålla en hög profil i klimatfrågan. Men det är dags att gå från teori till praktik.
I EU-parlamentet ska vi i morgon fatta besluta om hur flyget ska ta ansvar för de mängder av växthusgaser det släpper ut. Det är på tiden. Växthusgaserna från EU:s samlade flyg ökade med 90 procent mellan 1990 och 2004.
Utsläppshandel är ingen universallösning för klimatet. Den måste kompletteras med andra åtgärder som exempelvis bränsleskatt.
Men en välfungerande utsläppshandel för flyget skulle kunna bidra till att vi når målen i Kyotoprotokollet.
Det är inget lätt arbete vi EU-parlamentariker har framför oss. Kommissionens förslag är nämligen uruselt. Luftfarten ska få släppa ut lika mycket som snittet av sina utsläpp under åren 2004–2006. Detta är på tok för mycket!
Andra sektorer som redan omfattas av EU:s utsläppshandel ligger i linje med Kyotoprotokollet. Vilket innebär en minskning med åtta procent jämfört med 1990 års nivåer. Kommissionens förslag innebär att flyget tilldelas utsläppsrätter som ligger 90 procent över 1990 års nivåer.
Dessutom vill kommissionen att 95 procent av utsläppsrätterna delas ut gratis till flygbolagen. Var finns då incitamenten för flygbolagen att minska sina utsläpp?
Att kommissionen kommer med svaga förslag är vi vana vid. Men jag höjde på ögonbrynen när jag härom-dagen fick ett dokument i handen där svenska regeringen faktiskt stödjer denna generösa tilldelning av utsläppsrätter.
Visserligen är regeringen emot gratis tilldelning, precis som vi. Men utan ett striktare antal utsläppsrätter på marknaden blir det hela fullkomligt meningslöst.
Dessutom har ministerrådet sagt att de inte kommer att förhandla med EU-parlamentet förrän nästa år. Rådet anger som skäl att parlamentets miljöutskott föreslagit för höga krav på flyget. Majoriteten i rådet – det ministerråd som miljöminister Andreas Carlgren sitter i – vill istället försämra kommissionens redan urvattnade förslag.
Andreas Carlgren, det är dags att förklara ett och annat för Fredrik och dina andra vänner i regeringen. Jag tror också att väljarna förväntar sig att du lyfter luren till EU:s miljöministrar och höjer din röst för vår tids kanske största hot mot mänskligheten.
Det är dags att visa vad du går för.
Jens Holm (v)
Ledamot i EU-parlamentets miljöutskott och utskottet för klimatförändringarna
Kommentarer
2 svar till ”Agera mot flygets utsläpp”
Ja, var står egentligen regeringen i den här frågan? Vill de ex vis verka för att flyget måste sänka sina utsläpp så att de blir 8 procent under 1990? Det är ju EUs Kyotoåtagande…
Det vore mycket intressant att se om Carlgren svarar.
Håller med om att det är på tiden att Anders Carlgren visar vad han går för i den här frågan.
Vad står den svenska regeringen i den här frågan och hur kommer man att agera?
Hur pass miljömedvetena är Fredrik och de övriga i regeringen?