Har just blivit klar med förhandlingarna (s k trialog) om utsläppskrav för personbilar. Sossarna och högern har gjort upp med ministerrådet (bl a vår borgerliga regering) om ett riktigt uselt förslag. Se mitt pressmeddelande nedan.
Avtal ikväll:
Inga verkliga åtgärder mot bilindustrin förrän 2019
Ikväll har de stora politiska grupperna i EU-parlamentet kommit överens med ministerrådet om utsläppskrav för personbilar.
– Det här avtalet innebär att bilindustrin i princip kan fortsätta att släppa ut som vanligt fram till 2019. Det är förfärligt, säger Jens Holm, EU-parlamentariker (v) som har förhandlat som ende svensk i EU-parlamentets delegation.
– Detta sänder mycket oroväckande signaler till andra industrier och till resten av världen. Om inte den europeiska bilindustrin ska ta större ansvar än detta hur ska vi då kunna övertyga andra länder i världen? Jag kan inte stödja ett förslag som innebär att bilindustrin får fortsätta som vanligt, fortsätter Jens Holm.
– Jag är förvånad och besviken över att miljöminister Andreas Carlgren och den svenska regeringen stöder detta urusla förslag, tillägger Holm.
Bilindustrin representerar en av de snabbast växande utsläppskällorna i EU. Sedan 1990 och 2005 har utsläppen från den europeiska transportindustrin ökat med 32 procent. 27 procent av EUs totala koldioxidutsläpp härör från transportnäringen, varav hälften från personbilar. Redan 1995 föreslog EU-kommissionen utsläppskravet 120 gram/km för de europeiska bilarna. Kvällens avtal innebär en infasningsperiod mellan 2012-2015. Dessutom kommer en infasningsperiod av straffavgifterna gälla till 2019 för dem som inte lever upp till lagstiftningen. Detta kan göra att det kan bli billigare för bilindustrin att betala låga böter istället för att uppfylla lagstiftningen och resultatet av alla eftergifter till bilindustrin ikväll är att det krav som presenterades första gången redan 1995 är nu ytterligare uppskjutet till 2019.
Kvällens avtal innebär bl a:
• Infasning av startdatumet: 2012 ska endast 65 % av bilflottan omfattas av kravet på 130 gram/km. 2013: 75 %, 2014: 80 %, 2015: 100 % av bilflottan.
• Infasning av straffavgifterna: Inte förrän 2019 kommer straffet 95 euro per överskridet gram gälla för de biltillverkare som bryter mot lagen. Nytt för ikväll: Enskilda medlemsländer ska inte få införa hårdare böter för bilföretag som inte följer lagen.
• Ett icke-bindande krav om att minska utsläppen till 95 gram/km till 2020. EU-parlamentets krav på ett lagligt bindande krav till 2020 har alltså inte godtagits.
• Vissa premier för etanolbilar (fram till 2015).
Kvällens avtal stöds av de två politiska grupperna, konservativa EPP och socialdemokratiska PSE. Därmed finns en majoritet inför den kommande omröstningen i EU-parlamentet 17 december.
Mer info:
Jens Holm, tel: 076-847 03 28
www.jensholm.se