Ägartillskott till SJ AB

SAS har fått 6,5 miljarder kronor i tillskott från regeringen. SJ har fått 0 kr i riktat stöd från regeringen. Varför ska flyget subventioneras men det mest klimatsmarta sättet att resa, persontåget, inte få något? Läs min skriftliga fråga till Ibrahim Baylan (S) om ägartillskott till SJ här eller nedan.

Ägartillskott till SJ AB
Skriftlig fråga 2020/21:2244, 2021-03-17 av Jens Holm (V) till Näringsminister Ibrahim Baylan (S)

SJ AB har sagt upp sitt avtal om att köra tåg för Mälardalstrafiken i förtid. Nu riskerar hundratusentals pendlare att bli strandsatta på perrongerna. SJ AB hänvisar till kraftigt förlorade intäkter som Mälardalstrafiken inte hjälper till att täcka upp. Förlusterna är en följd av pandemin och regeringens beslut om att dra ned på resenärsbeläggning för att förhindra smittspridning. Även övriga delar av SJ:s verksamhet går med förlust, och under pandemiåret gjorde SJ 1,8 miljarder kronor i förlust. SJ AB, som är ett statligt ägt bolag, har fått 0 kronor i riktat stöd från regeringen. Flygbolaget SAS, där regeringen är delägare, har fått 1,5 respektive 5 miljarder kronor i stöd. Varför ska flyget subventioneras men det mest klimatsmarta sättet att resa, tåget, inte få något alls?

Nu riskerar vi att tappa miljontals resenärer från järnvägen. För klimatet och möjligheten att bygga ett transporteffektivt samhälle vore det förödande.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag fråga näringsminister Ibrahim Baylan:

Avser ministern att verka för ett ägartillskott till SJ AB, så att bolaget kan fortsätta att köra tåg i önskad utsträckning?


Publicerat

i

av