Vänsterpartiet säger nej till motorvägar som går emot klimatmålen

Vi vill inte bygga nya motorvägar som slukar resurser från hållbara trafikslag. Därför säger vi nej till Tvärförbindelse Södertörn, men ja till dubbelspår på Södertörn, mer och bättre järnväg och utbyggd cykelinfrastruktur. Läs vårt inlägg i Nynäshamnsposten eller nedan.

Vänsterpartiet säger nej till motorvägar som går emot klimatmålen
Nynäshamnsposten 2021-02-24

Nyligen (25 januari – 23 februari) har Trafikverket ställt ut vägplanen för motorvägen Tvärförbindelse Södertörn för granskning. Det är en klimatskadlig motorväg söder om Stockholm som ingår i regeringens nationella infrastrukturplan. Både regeringen och Trafikverket måste ta sitt förnuft till fånga och stoppa projektet om klimatmålen ska nås.

Vänsterpartiet har under flera år arbetat mot den här vägen. Fler och fler myndigheter, miljöorganisationer och forskare backar upp kritiken mot nya motorvägar som Tvärförbindelse Södertörn.

Naturvårdsverket har i flera år varit kritiska mot motorvägen. Anledningen till det är att tvärförbindelsen kommer att ge bilen konkurrensfördel jämfört med kollektiv-, gång- och cykeltrafik vilket motverkar omställningen till ett långsiktigt hållbart urbant samhälle. Myndigheten har varnat regeringen om att projektet riskerar att bryta mot miljöbalken.

Naturskyddsföreningen, Jordens Vänner, Fältbiologerna och flera andra miljöorganisationer har skrivit åtskilliga debattartiklar om orimligheten att under klimatkrisen bygga nya motorvägar som Tvärförbindelse Södertörn som bidrar till mer bil- och lastbilstrafik.

Transportforskningen är väldigt tydlig med att fler motorvägar riskerar klimatmålen. I flera debattartiklar har forskare de senaste månaderna uppmanat regeringen att ge Trafikverket tydliga uppdrag att dimensionera infrastrukturen för att passa in i en framtid där bilresandet och godstransporter på väg inte kommer att fortsätta öka.

Tvärförbindelse Södertörn ingår i regeringens nationella infrastrukturplan. Vänsterpartiet har i riksdagen och i Region Stockholm lagt egna förslag som innebar att klimatmålen ska vara styrande för transportsystemet och att Tvärförbindelse Södertörn inte ska byggas.

Vi i Vänsterpartiet har varit och fortsätter vara tydliga. Vi ska inte satsa på nya motorvägar som ökar privatbilismen, tränger undan kollektivtrafiken och cyklingen och skapar mer klimatutsläpp. Vi vill se klimatsmarta satsningar som utökad järnvägskapacitet, satsning på infrastruktur för kollektivtrafik och cykling och göra det billigare och smidigare att välja hållbara alternativ.

Regeringen måste bestämma sig om de menar allvar med att nå klimatmålen. Naturvårdsverket, miljöorganisationer, transportforskare och Vänsterpartiet har varit tydliga i kritiken mot nya motorvägar. Regeringen måste bestämma sig om de menar allvar med att nå klimatmålen. Motorväg eller klimatet?

Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm

Jens Holm (V), ordförande för riksdagens trafikutskott

Elin Segerlind (V), riksdagsledamot, miljöpolitisk talesperson

Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd i Stockholm

Nujin Alacabek (V), oppositionsråd i Huddinge

Åsa Bååth (V), gruppledare i Haninge

Inger Gemicioglu (V), gruppledare i Tyresö

Mats Einarsson (V), gruppledare i Botkyrka

Bernt Månsson (V), t.f. gruppledare i Nynäshamn

Sait Yildiz (V), vik. gruppledare i Södertälje

Anneli Tikkanen-Rózsa (V), ordförande i Nykvarn


Publicerat

i

av

Etiketter: