Elscootrar och ordningslagen

Dagens kaos med elscootrar håller inte. Kan Ordningslagen användas för att skapa en bättre ordning? Läs min skriftliga fråga till inframinister Tomas Eneroth (S).

Elscootrar och ordningslagen
Skriftlig fråga till Tomas Eneroth, 2019-08-26
Användandet av elscootrar/elsparkcyklar sprider sig lavinartat i Sverige och internationellt. Många upplever elscootern som ett smidigt färdmedel för att ta sig fram mellan relativt korta punkter i en stad. Företag uppbackade av riskkapital erbjuder korttidshyrning av elscootern. Bara i Stockholm har på kort tid en handfull olika elscooteraktörer etablerat sig med syfte att tjäna pengar på uthyrning av scootrarna.

Men elsparkcyklarna skapar inte bara frihet för användarna, de begränsar framkomligheten för många andra, inte minst funktionshindrade. Många aktörer förväntar sig att samhället styr upp rådande oordning. Ordningslagen och lokala ordningsföreskrifter torde vara lämpliga verktyg för att redan här och nu reglera verksamheten, å andra sidan är det inget som används aktivt med syfte att reglera elscootrarna.

Med anledning av detta vill jag fråga infrastrukturminister Tomas Eneroth:

Anser ministern att ordningslagen är ett tillräckligt verktyg för våra kommuner att utfärda lokala ordningsföreskrifter för hyrbara elscootrar eller kan förändringar av lagen vara nödvändiga?

Jens Holm (V)


Publicerat

i

av

Kommentarer

Ett svar till ”Elscootrar och ordningslagen”

  1. Profilbild för Jan
    Jan

    Hur kan V, ett parti som värnar om miljön, vilja sätta så hårda begränsningar på ett av de mest miljövänliga transportmetoderna?

    https://ecohungry.com/energy-efficiency-in-transportation/

    Gör det jobbigt för hyrsparkcyklar och lättare bättre privatbrukare av elsparkcyklar allmänt.

    Jag är övertygad att elscootrar är lösningen för våra tuffa miljöpåfrestningar.