Därför ska Tvärförbindelse Södertörn inte byggas

Expressens ledarsida kritiserar idag det dyra och klimatfarliga motorvägsbygget som går under namnet Tvärförbindelse Södertörn. Tvärförbindelse Södertörn är en föreslagen två mil lång motorväg mellan Kungens Kurva och Haninge, söder om Stockholm. S/MP-regeringen har drivit på projektet som nu presenterats av Trafikverket. Kostnaden uppskattas till 10 miljarder kronor. För den summan skulle man kunna bygga många cykelvägar och investera i kollektivtrafiken. Motorvägsbygget bygger dessutom på en kalkyl där bilresandet, och därmed utsläppen, ökar. Därför avfärdar bl a Naturvårdsverket bygget.

Dessvärre finns Tvärförbindelsen nu inlagd i regeringens nationella infrastrukturplan. Vi i Vänsterpartiet motsätter oss nya dyra motorvägar som ökar utsläppen av växthusgaser. Det är därför vi i Vänsterpartiet, som enda parti (dessvärre), har motsatt oss det här klimatfarliga motorvägsbygget.  Läs gärna mer om det i vår motion om den nationella infrastrukturplanen där Tvärförbindelse Södertörn ingår.


Publicerat

i

av

Kommentarer

2 svar till ”Därför ska Tvärförbindelse Södertörn inte byggas”

  1. Profilbild för Johan
    Johan

    Bra att du uppmärksammar detta, medierna verkar vakna de med, långsamt. Det vore mycket intressant med en debatt mellan V och MP gällande den där transportplanen där mycket verkar fortsätta som vanligt. Jag fattar inte hur vi kan ha klimatmöte samtidigt som vi fortsätter bygga vägar för bilar. Gång, cykel och spår ska det vara!

  2. Profilbild för jensholm

    Bra poäng. tack för den. J.