Flyget, utsläppen, ICAO

Idag inleds internationella flygfartsorganets, ICAO, årsmötet. Man ska bland annat komma överens om hur flygets utsläpp ska begränsas. På bordet finns ett dåligt förslag om uppköp av krediter istället för verkliga utsläppsminskningar. Kommer Sverige verka för utsläppsminskningar på riktigt? Se min skriftliga fråga nedan till klimatminister Isabella Lövin.

Fråga 2016/17:43 Flygets utsläpp och förhandlingarna i ICAO
av Jens Holm (V) till Statsrådet Isabella Lövin (MP)
Utsläppen från den internationella flygsektorn är troligen de snabbast växande utsläppen i världen räknat per sektor. Sedan 1990 har de ökat med mer än 70 procent. Hade flygsektorn varit ett land hade det varit världens sjunde största utsläppare. Även i Sverige växer utsläppen från vårt utrikesflygande snabbt, och dess klimatpåverkan är nu ungefär lika stor som de samlade utsläppen från Sveriges personbilar. Dessvärre har vi inga konkreta styrmedel för att minska dessa utsläpp.

Det var en besvikelse att Parisavtalet inte landade i något minskningsåtagande för det internationella flyget. I stället hänvisas det till det internationella luftfartsorganet ICAO. ICAO:s årsmöte inleds den 27 september i Montréal, Kanada. Där hoppas man kunna komma överens om åtgärder för att minska utsläppen från flyget. Men enligt medieuppgifter (bland annat Sveriges Radios Klotet) handlar huvudförslaget inte konkret om att minska utsläppen utan i stället om att kompensera de växande utsläppen med åtgärder i andra länder genom uppköp av krediter (på engelska offsetting). Risken är överhängande att det inte blir några konkreta minskningsmål eller skarpa åtgärder för att minska utsläppen från flygsektorn.

Med anledning av detta vill jag fråga statsrådet följande:

Kommer Sverige att stödja ett förslag i ICAO som är baserat på uppköp av utsläppskrediter i stället för konkreta reduktionsmål och verkliga minskningsåtgärder?


Publicerat

i

av